Co skutečně funguje na hubnutí po čtyřicítce

  • 14. června  2018 
     06:00

    Svět není fér. Zvláště pokud jste žena a je vám něco málo přes čtyřicet. Můžete jíst stejně jako dříve, nebo dokonce o něco méně, nemusíte se válet u romantických filmů, a přesto začnete přibírat i tam, kde jste zatím žádné tukové zásoby neměla. Jak to a co s tím? Naštěstí ani hubnutí po čtyřicítce není úplně beznadějné. Ale bez úpravy jídelníčku a dostatku pohybu to nepůjde.  

  • Proč se postava mění?

    Zatímco ve dvaceti nakonec nikomu moc neublíží, když čas od času zkusí nějakou dietu, nebo si naopak dopřeje nějaký nedietní úlet, ve čtyřiceti už by si to měl dvakrát rozmyslet. Protože zpomalující se metabolismus podobné prohřešky neodpouští. Naopak je třeba podle odborníka na výživu Pavla Suchánka víc než dříve hlídat nejen množství stravy, ale i její složení – podstatný je vyšší příjem bílkovin než dříve. "Po čtyřicátém roce života klesá skokově bazální metabolismus, a to zejména u žen, a kvůli hormonálním změnám se tuk ukládá výrazněji do oblasti břicha, zejména uvnitř břišní dutiny," vysvětluje odborník. 

  • Má smysl méně jíst? Ne!

    "Snížení energetického příjmu nepomůže, ale naopak je nutné zvýšit výdej energie tak, aby se tuk z oblasti uvnitř břicha spotřeboval jako zdroj energie pro fyzickou aktivitu. Dále je nutné hlídat a případně zvýšit přísun bílkovin, aby byl pokles bazálního metabolismu co nejpomalejší. Tedy přidat pohyb, zkontrolovat množství bílkovin ve stravě (bývá jich nedostatek) a hlídat si celkový přísun energie, nikoliv jen cukrů. Sladké před cvičením je velmi vhodné, po cvičení jsou naopak sladkosti nevhodné," doporučuje Pavel Suchánek z pražského Institutu klinické a experimentální medicíny.

  • Když se svaly mění na tuk

    ...

    Na to, jak shodit, když vám už bylo 40, se zaměřují i vědci. A upozorňují mimo jiné na to, že pokud se sebou žena něco neudělá, tak se jí někdy mezi třicítkou a padesátkou promění 15 kilo svalů na tuk. Je to přirozený proces, ale dá se zvrátit nebo alespoň zpomalit. Výzkum Boston Medical Center naopak potvrdil, že vše zhoršují sedavý způsob života, špatná strava, nedostatek posilování a pohybu.

  • Pomozte tělu s imunitou

    "Pokud se chceme zbavit nežádoucích tukových vrstev, je základ to, že musíme tělu pomoci s podporou imunity a vitality. To má přímou souvislost s tím, jak máte tělo zevnitř čisté," nabízí další pohled odborník na výživu a pohyb Martin Škába. Ten se tomuto tématu zevrubně věnuje na svém webu www.skaba.cz. Podle něj může hubnutí v tomto věku pomoci i detoxikace, protože střeva, ale třeba i játra už nejedou na plný výkon. Vhodné je doplnit jídelníček zeleninovými šťávami, ty vás navíc částečně zasytí.

  • Vsaďte na omega kyseliny

     Výživový specialista a osobní kouč Martin Škába upozorňuje i na další věci. "Průměrná čtyřicetiletá žena nekonzumuje skoro žádné zdravé tuky. Mezi zdravé tuky jistě patří takzvané omega-3 nenasycené mastné kyseliny. Ty jsou nejčastěji v rybách (známé jako rybí tuk) a v rostlinných olejích (lněný, makadamový). Přičemž se zdá, že nedostatek těchto tuků může paradoxně vést k tomu, že naše tukové zásoby nabírají na síle. Nejvhodnějšími zdroji jsou ryby a kapsle rybího tuku."

  • Bez bílkovin to prostě nepůjde!

    Kdo jí bílkoviny, má více svalů. Tak to zkrátka je, zvláště když se k tomu navíc dostatečně hýbe. Bílkoviny udržují metabolismus ve vyšším tempu stejně jako pohyb. Potřebujete 1,3 až 1,5 gramu bílkovin na kilo tělesné hmotnosti (výzkumy uvádějí, že je to bráno pro sportovně aktivní ženu – to je také podmínka pro redukci tuku). 

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji