Jaké sýry můžete při hubnutí? Nejdietnější jsou syrečky!

  • Sýry si při dietě byste si měla dopřát, jsou plné vápníku a bílkovin, mohou vám tak pomoct zhubnout.
    30. června  2016 
     06:00

    Pokud milujete sýry a hlídáte si váhu, asi máte výčitky, když se do nějakého zakousnete. Máme pro vás dobrou zprávu: u některých si nic vyčítat nemusíte! Které vám skvěle zapadnou do dietního programu a na které byste měla zapomenout? 

  • Sýry potřebujete!

    ...
    Díky vysokému obsahu vápníku a bílkovin jsou sýry v našem jídelníčku nezastupitelné. Samozřejmě s mírou a jen po pečlivém vybírání. On totiž není sýr jako sýr. Když už splňuje požadavky související s udržováním štíhlé linie a jeho energetická hodnota není příliš vysoká, může mít zase jiné minus. Třeba vysoký podíl soli, což je nezdravé.
  • Pozor na slané!

    360p
    Sýry, které můžete při hubnutí, mají mít nejvýše 10 procent tuků • VIDEO: 
    Přitom druhy sýrů s vyšším obsahem soli tvoří celkem běžně náš jídelníček. Třeba ty bílé, mezi které patří i oblíbený balkánský sýr. V jídelníčku by se ale měl objevovat spíš jen pro zpestření. 100 gramů tohoto sýra může totiž obsahovat až 4,5 gramu soli. Což je jen o něco málo méně, než je doporučená denní dávka.
  • Syrečky

    Jadel patří mezi ty "zapomenuté" sýry, má příliš mnoho soli.
    Na černé listině by měly být, alespoň z hlediska obsahu soli, i syrečky. Přitom nebýt toho, jde o téměř dokonalou dietní potravinu. 100 gramů má asi jen 600 kJ! Kromě výše zmíněných sýrů mají vyšší obsah sodíku ještě jadel nebo niva. Nicméně občas si syrečky klidně dopřejte. Ale nepleťte si je s romadurem!
  • Maximálně 30 %

    Hlídejte si také obsah tuku v sýrech.
    Kromě obsahu soli bychom měly sledovat i množství tuku. „Při výběru sýra při redukci hmotnosti se doporučují typy s tučností 20 až 30 procent tuku v sušině. To je asi 8 až 12 procent tuku,“ radí profesorka Jana Dostálová, odborný garant iniciativy Vím, co jím a piju. Dejte si ale při nákupu pozor, abyste náhodou nezaměnila právě obsah tuku celkově a obsah tuku v sušině. Rozdíl mezi nimi může být i několik desítek jednotek.
  • Plátek bez výčitek

    Žervé se zeleninou a semínky.
    Žádné výčitky si dělat nemusíte, pokud si do nákupního košíku přidáte sýry jako eidam, madeland nebo leerdamer. Hlídejte si ale obsah tuku! Pokud máte mlsný jazýček, klidně sáhněte po camembertu, gervais, lučině nebo jiných čerstvých sýrech.
  • Ach ty kilojouly

    Parmazán
    Podle profesorky Dostálové si můžeme dopřát jakýkoli sýr, rozhodující je vždy množství. I tak vás ale varujeme před některými druhy, kterým byste se raději měla vyhnout. Bohužel jsou to ty nejchutnější: hlavně parmezán a čedar. První zmíněný patří mezi nejtučnější sýry, 100 gramů může mít energetickou hodnotu až 1700 kJ.
  • Vápník kamarád

    ss
    Proč jsou vlastně sýry při hubnutí tolik doporučovány? „Existuje řada studií, které poukazují na vztah mezi vyšším příjmem vápníku, bílkovin mléčného původu a redukcí hmotnosti,“ vysvětluje výživová poradkyně Karolína Hlavatá. Správně zvolené sýry nám pomáhají zhubnout a platí, že si můžeme dovolit dvě porce mléčných výrobků denně.
  • Na light sýry zapomeňte!

    Pozor na light varianty sýrů!
    Těžko byste v obchodě hledala výrobek, který by neměl light variantu. Ale pozor na to! Při výrobě tyto produkty sice zkrouhnou o podíl tuku, ale aby potravina měla nějakou chuť, doplní ji něčím jiným. „Obecně není vhodné doporučovat light potraviny, protože si lidé myslí, že jich můžou zkonzumovat větší množství. Téměř nikdo si ale energetický příjem a množství živin přijatých jejich prostřednictvím nespočítá, a někdy tak může být příjem energie a tuku, eventuálně cukru, dokonce vyšší,“ varuje Jana Dostálová.

     

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji