Většina lidí vůbec neumí nakupovat, proto tloustnou

1080p720p480p360p240p

Jak se vyznat v nabídce obchodů, když držíte dietu

29. června  2016 
 06:00

Čím hladovější člověk je, když jde na nákup, tím spíše si domů přinese jídlo nezdravé, plné tuků a cukrů. A ještě si dost možná v obchodě koupí něco do ruky, co také nebude zrovna dietní. Jenže chyby děláme i tam, kde o jídle a o tom, co dáváme do košíku, přemýšlíme. Třeba kvůli tomu, že nevíme, o co bychom se vlastně měli zajímat a na čem zase tolik nesejde. 

Využijte toho, že výrobci toho musí povinně na obalech uvádět čím dál více, a zajímejte se o to, co si skutečně kupujete. Možná vás překvapí, kolik tuků obsahují šunky na pohled vypadající celkem dietně a jak velké rozdíly v obsahu tuků mohou být mezi dvěma zdánlivě podobnými bílými jogurty. 

"Nezajímejte se jen o to, kolik procent denní dávky něčeho jídlo obsahuje podle obalu, ale počítejte sami," doporučuje nutriční terapeutka Jitka Tomešová z pražské Thomayerovy nemocnice. Může se totiž stát, že doporučená denní dávka bude vztažena k vyššímu celkovému dennímu příjmu, než jaký byste měli mít vy. 

Hodně záleží nejen na tom, kolik kilojoulů potravina má, ale také na jejím složení. Nutriční terapeutka v této souvislosti varuje například před ztuženým tukem a glukózo-fruktózovým sirupem, zejména ve sladkostech, ale i v jiných pokrmech. 

Ztužený tuk prokazatelně škodí srdci a cévám, glukózo-fruktózový sirup zase zvyšuje ukládání tuku  těle. A to tím více, čím vyšší je podíl fruktózy, ale ten už výrobci uvádět nemusí. Proto je lepší se takovým výrobkům vyhnout úplně. Což není úplně snadné, protože zrovna tento sirup je i v různých dochucovadlech nebo jídlech, která se sladkostmi nemají nic společného. 

A co když si chcete koupit něco, co se prodává bez obalu, tedy typicky sýry, uzeniny nebo pečivo? "Držte se obecných rad, a když jste třeba u pečiva, kupujte celozrnné. Ne tmavé, které je jen obarvené," doporučuje nutriční terapeutka. U sýrů se podle ní dá orientovat podle obsahu tuku, měl by být maximálně do 30 procent. "U uzenin volte výrobky s hladkou strukturou, kde nevidíte tuk, na rozdíl třeba od trvanlivého salámu, kde vidíte spoustu tukových koleček."

Klíčová slova:

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji