Pravda o hubnutí na dovolené: Proč přibereme až pět kilo a co s tím?

  • 27. června  2016 
     06:00

    Vysvobození z každodenní rutiny, odpočinek, klid, slunce, knížky, ale i dobré jídlo a pití s přáteli nebo rodinou. Takže se sice často už během pár dní začneme cítit lépe, protože z nás spadne každodenní stres, ale bohužel můžeme být i o pár kilo těžší. Jak se tomu vyhnout? 

  • Kde se skrývá riziko?

    ...

    "Dovolená je čas k odpočinku, relaxaci, ale můžete ji využít i k péči o sebe a cvičení," doporučuje na webu shape.com Marissa Vicario, certifikovaná zdravotní trenérka. Podle ní se dá o prázdninách dobře zhubnout, ale překvapivě mnoho lidí dopadne přesně opačně. Často si totiž myslíme, že vydáváme celkem dost energie, protože se cítíme příjemně unavení, takže si dáme tu a tam zmrzlinu nebo vydatnou večeři. Jenže polehávání na pláži ani courání po památkách ve skutečnosti zase tak velký výdej energie nepředstavují. 

  • Jak na to jít, abychom hubli?

     

    Dovolenou je dobré zvolit intenzivní a odpočinkovou

    Výzkumníci z Kaiser Permanente Center for Health Research doporučují, aby se lidé, kteří chtějí přes léto shodit, drželi následujících rad: měli by spát 6 až 8 hodin denně a omezit stres. Plus přidat pohyb a odlehčit jídelníček. Mimochodem – ležení na pláži moc nezabírá, ale chůze po ní už ano, protože po písku se chodí hůře než po chodníku, a spálíte tak více energie. 

  • Pozor na alkohol!

    s

    Bohužel, na dovolené pijí lidé v průměru dvakrát více alkoholu než obvykle, což samo o sobě může stačit k tomu, aby váha začala povážlivě stoupat. Je v něm totiž příliš mnoho cukru. Studie na toto téma, kterou přinesl časopis Physiology & Behavior, mluví o nárůstu půl kila navíc za týden. 

  • Dovolená jako jeden velký stres

    ...

    Stále více se mluví o tom, jak moc spolu souvisí stres a potíže s hubnutím. Ne jen z toho důvodu, že někteří z nás mají tendenci stres a únavu zajídat, samozřejmě něčím tučným nebo sladkým, ale i kvůli tomu, že při stresu se vyplavují velká množství  hormonu kortizolu, který zvyšuje ukládání tuku v těle. Bohužel, špatně pojatá dovolená patří mezi ty nejvíce stresující věci, které nás během roku potkávají. 

  • Jezte lokálně

    ...

    Netrapte se na dovolené hlady, naopak klidně ochutnávejte co nejvíce nových pokrmů. A jezte čerstvé místní suroviny, vyhýbejte se restauracím, které nabízejí unifikované a často smažené jídlo. Dopřávejte si hodně zeleniny, o něco méně ovoce a hodně vody. Nekupujte si nic ve fast foodu, k jídlu se vždy posaďte.  

  • Zkoušejte nové sporty

    ...

    Nemusíte se přihlásit na aktivní týdenní sportovní pobyt, abyste si dali do těla. Naopak – zvolte klidnou dovolenou a vybírejte z tamní aktuální nabídky. "Vydejte se na procházku nebo běh na pláži, zkuste pronájem kol, výlet, koupání v oceánu, zahrajte si tenis nebo si dejte lekci jógy," doporučuje Marissa Vicario. Pak si tu a tam můžete dopřát i tu piňa coladu! 

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji