Nehubnete? Může za to i závislost na cukru! Zbavte se jí!

  • Závislost na cukru může být stejně nebezpečná jako na drogách.
    9. června  2016 
     06:00

    Bažíte dnes a denně po cukru a sladkosti jsou něco, čemu prostě nikdy neodoláte? Není divu, cukr je totiž droga stejně jako alkohol nebo jiné návykové látky. K životu ho nepotřebujeme, přesto si bez něj leckdy nedokážeme představit ani den. Chcete se téhle závislosti, která vám kazí postavu, zuby i celkové zdraví, zbavit? Dáme vám několik užitečných rad, jak na to. Vy ale musíte přidat pevnou vůli, bez ní to nejde.


  • Jste na sladké, nebo na slané?

    Víme, že v mozku se při pohledu na sladké nebo při jeho konzumaci aktivují tytéž dráhy jako u drogově závislých ve chvíli, kdy dostanou svou drogu – to je prokázáno i zobrazovacími metodami. Současně existují genetické testy, které dokážou rozlišit, zda člověk dostal do vínku, že více dává přednost sladkým nebo slano-tučným chutím. Závislost na sladkém je tedy vědecky ověřená a bojovat s ní je hodně těžké. Jak na to?
  • Jezte pravidelně

    Ideální snídaní je knäckebrot s tvarohovou pomazánkou.
    I když se nyní objevují zprávy, že člověku stačí jíst třeba jen dvakrát denně, Martina Dvořáková, nutriční terapeutka programu Ketodiet, to za správné nepokládá: „Den začněte správnou snídaní s komplexními sacharidy, tedy třeba s celozrnným pečivem. A pak jezte pravidelně po třech hodinách zdravou, vyváženou stravu. Jinak si neudržíte stálou hladinu cukru v krvi a při jejím poklesu budete ze všeho nejvíc toužit po sladkém.“
  • Pomohou kvalitní bílkoviny

    720p 480p 360p 240p
    Co by měla obsahovat šunka, která je zdravá a dietní? • VIDEO: 
    Výhodné je zasytit tělo kvalitními nízkotučnými bílkovinami. Jak radí Dita Pichlerová, lékařka pražské OB Kliniky: čím více jíme bílkovin, tím méně máme chuť na sladké. Bílkoviny můžeme do jídelníčku zařadit jako šunku s více než 90 % masa, jako rybu, netučné maso nebo třeba mléčné výrobky. Tyhle potraviny dodají pocit sytosti. Tím pádem se silné nutkání pojídat cukr tolik neprojeví.
  • Nespoléhejte se na sladidla

    Nenechte se oklamat slazenými nápoji!
    Když to bez sladké chuti nemůžete vydržet, je možné si dát třeba sklenici nápoje slazeného nekalorickým sladidlem. Je to ale nouzové, nikoliv dlouhodobé řešení. Umělým sladidlem totiž tělo mateme. Když něco takto oslazeného sníme nebo vypijeme, chuťové pohárky vyšlou do mozku signál, že přicházejí cukry. Mozek tuto informaci pošle dál do těla, kde se začnou uvolňovat příslušné hormony kvůli štěpení cukru. Jenže žádný cukr ve skutečnosti nepřijde, a tak dříve či později uvolněné a nevyužité hormony způsobí, že pocítíme opět velkou chuť na sladké, nebo dokonce hlad.
  • Odvykejte sladké chuti

    Pozor na bílý cukr.
    Začněte pít neslazené nápoje a vyhýbejte se sladkým jídlům. Jak upozorňuje nutriční terapeutka Martina Dvořáková, počítejte s tím, že to na začátku bude obdobné, jako když chcete přestat kouřit. Vyzbrojte se pevnou vůlí a cukr vynechte pokud možno úplně. Časem si vaše chuťové pohárky odvyknou a i trochu oslazená káva vám bude připadat sladká až dost. „Na genetiku se nevymlouvejte,“ dodává doktorka Pichlerová. „I kdyby u vás testy prokázaly, že dědičně máte větší touhu po cukrech, není to omluva. Je to jen informace, že musíte bojovat o to víc.“

/
Autor: lac

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji