Hubnutí a menstruace: Jak se nenechat ovlivnit hormony a bez úhony překonat PMS?

  • Během PMS nás často trápí chutě na sacharidy, po kterých nám ale může být ještě hůře. Vyzkoušejte třeba slunečnicová semínka, která vám pomohou se chutím ubránit!
    7. června  2016 
     06:00

    Ať se snažíme sebevíc, v určitých obdobích našeho měsíčního cyklu vyhrají hormony nad naší racionalitou, a to pak bývá pořádná jízda. Bohužel kromě nálad ovlivňují i naše snahy o hubnutí. Naučte se tedy hubnout ruku v ruce se svým cyklem! 

  • Pro začátek

    Jen abychom si to ujasnily – za menstruační cyklus považujeme celých osmadvacet dnů, plus minus. Každá z nás má toto období jinak dlouhé, proto i dny, které se uvádějí, jsou víceméně relativní. A tak k tomu musíte přistupovat přesně podle toho, v jakých intervalech řídí hormony život právě vám. Nicméně všechny procházíme stejnými potížemi: od nepříjemných stavů přes citovou nestabilitu až po nezřízené chutě. Jak s tím pracovat, abychom předešly útokům na ledničku a depresivním stavům, kdy nechceme vylézt z postele, natožpak obout boty a vyrazit do parku běhat? Poznejte své jednotlivé fáze!
  • 1. fáze: Reflektivní

    První fáze, které se říká reflektivní, se počítá od prvního dne menstruace do zhruba šestého dne cyklu. Během ní se cítíme snad nejhůř z celého měsíce. A tak představa, že půjdeme běhat nebo cvičit, je téměř až směšná. Jediné, po čem toužíme, je klidový režim. Tělu byste ho tedy měla dopřát. "Pokud je vám ale dobře, klidně si zacvičit jděte – s ohledem na zátěž, na kterou jste zvyklá. Při mírných obtížích bych více přemýšlela o vhodném druhu pohybu. Určitě nepřekračujte zbytečně hranice bolesti a najděte si něco, co se vám i přes menstruaci bude cvičit dobře. Při křečích a intenzivních bolestech v oblasti pánve a velkých kloubů bych volila spíše klid," radí trenérka Markéta Brožová z fitness Contours. Během tohoto prvního období se nesnažte ani začínat s novým životním stylem. Nemuselo by to klapnout. 
  • 2. fáze: Dynamická

    Mezi 7. a 13. dnem dochází k raketovému růstu vaší fyzičky. Tělo se dostává opět do pohody, a tak se rozhodně nebojte do toho pořádně šlápnout. Pokud jste ještě se změnou nezačala, teď je ideální čas. Jestli už jste v tréninku, potom určitě vytrvejte a nebojte se v tyto dny posouvat se o něco dále, zdolávat větší výzvy. Tato fáze je dynamická i v mnoha dalších ohledech – většinou cítíme dostatek energie na všechno, cítíme se dobře, krásně.
  • 3. fáze: Expresivní

    Expresivní fáze přichází v období ovulace. A protože se v tuto chvíli tělo připravuje na případné mateřství, o to více se snažíme o sebe dbát, pečovat, hýčkat se. Během této doby tedy můžete na sobě vypozorovat, které cvičení je pro vás nejvhodnější, které je prostě vašemu tělu šité na míru. Protože oplýváte intuicí, doporučuje se zejména v těchto dnech hledat výživového poradce nebo trenéra, se kterými si pak budete hrát do noty, a tak hubnutí nebo celková změna životního stylu půjdou o to lépe. 
  • 4. fáze: Kreativní

    A dostáváme se do poslední fáze našeho cyklu, tedy do fáze kreativní. Ta bývá většinou mezi 21. a 28. dnem cyklu, tedy před menstruací. I když její název zní  pozitivně, co se týče zdravého životního stylu a nějaké životosprávy, tak to máme největší problémy. Mohou za to hormony, které zkoušejí naši pevnou vůli. Pro toto období jsou tedy příznačné chutě na sladké – nebo vlastně na jakékoliv jídlo. Je důležité ale nepropadnout volání hormonů a ovládnout se. Alespoň trochu. "Pokud jde o chutě na sladké – zvláště o čokoládu – v rámci PMS, jde o chutě vyvolané hormony. Klesá nám nálada a čokoláda v sobě má látky podporující tvorbu endorfinů, jež mají potenciál nám náladu zase zvednout. Proto je takovým lákadlem. Z hormonálního popudu,“ vysvětluje výživová poradkyně Kamila Novotná ze Světa zdraví.
  • Jak se poprat s chutěmi?

    Slunečnicová semínka vám pomohou udržet chutě na sladké na uzdě.
    Nicméně pokud už vám ty chutě ujedou, vyhněte se sebemrskačství a nevyčítejte si to. Ničemu nepomůžete a ve výsledku je lepší si ty dobroty, za kterými vás srdce táhne, užít, ne? Ale pokud jste poctivá a nechcete si pokazit svou dosavadní výdrž, můžete chutě omezit. Snažte se v těchto dnech zvýšit příjem bílkovin, které vás zasytí, a tím i trochu zabrání chutím. "Hnány chutí na sladké obecně více tíhneme k sacharidové stravě, a i odtud pak plyne pocit nafouknutí, plnosti. Protože sacharidy ve střevech vydatně kvasí,“ vysvětluje Kamila Novotná, proč je důležité dbát více na bílkoviny než sacharidy. Zvyšte také příjem některých minerálů a vitaminů, zejména chromu a mědi, které zabraňují chutím na sladké. Najdete je třeba ve slunečnicových semínkách nebo žitné mouce.

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji