Cvičíte, nejíte, a přesto nehubnete? Odstraňte tyto návyky!

  • Nehubnete? Možná byste si to nejprve měli srovnat v hlavě.
    2. června  2016 
     06:00

    "Ty pořád cvičíš a jíš vzorně, jak to, že nehubneš?" Tuhle otázku možná slýcháváte často a třeba ji kladete i sama sobě. Kde je, sakra, ten zakopaný pes? Možná, že ve vaší hlavě. Za dietními neúspěchy totiž často stojí stres a špatně nastavená motivace k hubnutí. Stres totiž v našem těle způsobuje hormonální bouři, na jejímž konci stojí problém jménem obezita. 

  • Potíže nebo špatné období?

    Na rovinu: pokud se nacházíte v těžkém životním období, máte všeho nad hlavu nebo na tom nejste psychicky dobře, na hubnutí zapomeňte. Nenakládejte si na bedra ještě další náklad: počkejte si, až bude lépe. Na hubnutí totiž potřebujete silnou psychiku. Už běžný každodenní stres vám shazování kil značně komplikuje.
  • Tuk brání naše tělo

    Ve stresových situacích vyplavuje tělo hormon kortizol. „Jeho produkce při sportovní aktivitě má za úkol uvolňovat do těla energii z glykogenových zásob a připravit ho na fyzický výkon. Jenže jeho spouštěčem často bývá obyčejný stres. V takovém případě tělo uvolněnou energii nevyužije a uloží si ji do tukových zásob, a to především v oblasti trupu a obličeje,“ vysvětluje hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Monika Bartolomějová.

    Ve stresových situacích je jídlo snadným zdrojem energie, a tělo proto reaguje zvýšenou chutí k jídlu. A rozhodně se neubírá směrem k chudým dietním salátům. Naopak chuťové pohárky touží po sladkém a tučném. Lidé žijící pod neustálým tlakem a ti, kdo se snadno nervují, mají hladinu tohoto hormonu vysokou. To jim zpomaluje metabolismus, což způsobuje pocity únavy, deprese a nedostatek elánu.

  • Na řadu přichází hlad

    Znáte to: musíte zůstat přesčas, oběd jste nestihla, svačinu nemáte a do toho vám začne kručet v břiše. Kombinace hladu a vzteku je poháněna poklesem krevního cukru a nízkou hladinou dalšího hormonu: serotoninu, který má na starosti vaši náladu. Jakmile se jeho hladina sníží, pokoušejí se o vás pocity jako hněv, bolest, úzkost nebo stres. „Udržet se ve stabilní náladě můžete za pomoci vyvážené porce zdravých tuků, bílkovin a na vlákninu bohatých sacharidů,“ radí specialistka. Je tedy opravdu moudré mít u sebe v kabelce vždycky nějakou záchranu. Třeba v podobě proteinové tyčinky.
  • Rozeznávejte chuť a hlad

    Za pocity hladu, sytosti a chuti k jídlu jsou zodpovědné ještě další hormony. A jakmile nejsou v rovnováze, způsobují ve vašem těle pořádnou neplechu. Přelstít je můžete třeba pomalým vychutnáváním si pokrmů. Proto byste neměla jíst u počítače, při jídle telefonovat, číst nebo surfovat na Facebooku. Nejlepší je prostě si na oběd zajít nebo si na něj alespoň vyhradit klidné místo a několik ničím nerušených minut. Sečteno a podtrženo: chce to se vyhýbat stresovým situacím, umět stres kompenzovat, dopřávat si dobrý spánek a péči o sebe.
  • Začíná to v hlavě

    .......
    Vaše tělo hubnutí vzdoruje i kvůli mozku, který je v případě redukce hmotnosti snad důležitějším orgánem než samotný žaludek. Nad vašimi úspěchy nebo neúspěchy ve všech oblastech života totiž psychika vládne až magickou silou. Jenže s hubnutím vám ve výsledku nepomůže ani manžel, ani rodina nebo časopisy. Musíte si pomoct sama. Jen vy se musíte nakopnout a rozhodnout se udělat ten krok do neznáma: za lepším já. Jak?
  • Věřit si je základ

    Trvale snížit svou váhu můžete jen ve chvíli, kdy změníte postoj. Nejen k hubnutí, ale také k sobě samé. Výzkumy totiž ukazují, že zdravá sebedůvěra a sebeláska jsou nejdůležitějšími faktory, které ovlivňují náš úspěch. K tomu přidejte správnou motivaci – své zdraví. A hlavně se odměňujte za dílčí úspěchy, aby měl mozek stále nové a nové pozitivní impulzy. Pracujte s hlavou jako s tvrdohlavým chlapem: podsuňte jí, že to bylo celé její nápad, a staňte se krkem, který určuje správný směr.

/
Autor: Blanka Kubíčková

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji