Jak zrychlit metabolismus? Odborník radí jednoduchý trik, který můžete dělat denně!

Tělo je schopno přijmout tekutiny i z kofeinových nápojů, pokud je na ně zvyklé.
2. října  2017 
 06:00

Kolikrát se někde objevila informace, že pokud denně vypijete sklenici vody navíc, spálíte alespoň o 300 kJ více, než když nebudete vůbec nic dělat! Pak by jen stačilo sedět u stolu a neustále doplňovat tekutiny. A za chvíli by byl člověk jak lunt. Co je na tom pravdy? 

Na každém šprochu, pravdy trochu. Což platí i v tomto případě. Pokud budete pít vodu, skutečně zhubnete rychleji. Ale zase tak jednoduché, abychom pouze seděli a pili vodu, to není. Dostatek tekutin totiž "pouze" zrychluje náš metabolismus.

Co opravdu dokáže voda?

Ovšem čím rychlejší metabolismus máme, tím rychleji se pak přebytečných kil zbavujeme. "Svalové buňky jsou ze sedmdesáti procent tvořeny vodou, která do nich přichází jako regenerace a zároveň i chladící tekutina," vysvětluje Pavel Suchánek, odborník na výživu. Dostatečný přísun tekutin tak zrychluje regeneraci svalů, což skutečně ke zrychlení metabolismu může vést.

Zavlažujte svaly

Navíc organismus je na vodě závislý i z hlediska únavy. Člověk dehydratovaný se tak cítí po většinu doby unavený, o to více, pokud se zrovna věnuje nějakému sportu. Má menší výdrž, cítí se dříve znaven, a tak v dané fyzické zátěži nevydrží tak dlouhou dobu.

To všechno dohromady má ve výsledku vliv na rychlost našeho metabolismu. Protože právě i svalová hmota je zodpovědná za to, kolik toho spálíme. Čím více jí máme a čím lépe nám funguje, o to větší úbytek pak můžeme zaznamenat.

Káva nebo čaj jako zdroj tekutin

Jenže během dne nepijeme pouze vodu. U mnohých z nás je dokonce znatelně vyšší příjem kofeinových nápojů než právě obyčejné vody. A s těmito drinky je spojena i idea toho, že namísto aby organismus hydratovaly, působí spíše opačně. To už ale dávno také není pravda, alespoň podle Pavla Suchánka.

Byl proveden výzkum, ve kterém se sledovaly osoby, které konzumovaly pouze kávu a zelený čaj. "Ukázalo se, že z kofeinových nápojů tělo umí získat tekutiny, byť je primárně vnímáme jako odvodňující," vysvětluje Suchánek. Jestliže tedy nepohrdnete denně několika hrnky kávy nebo čaje, rozhodně si z toho vaše tělo vezme vše, co potřebuje. Rozhodně mnohem více, než u lidí, co tyto nápoje konzumují nárazově a tělo na ně není zvyklé. 

Pitím ke štíhlejší linii

To ale platí hlavně ve dnech, kdy se teploty venku nešplhají nijak závratně vysoko, anebo nemáte ambice strávit celý den sportováním. Pak by vám takovýto přísun tekutin nestačil. Jestli ale celý den prosedíte v kanceláři, kromě kávy si dáte i nějakou tu skleničku vody anebo polévku k obědu, bude vám to stačit.

Ve výsledku je tedy jedno, jestli si dáte sklenici vody anebo třeba čaje. Pokud budete mít pravidelný přísun tekutin, ze kterých si tělo, potažmo svaly, budou schopny vzít potřebnou vodu, aby byly schopny pořádně regenerovat a fungovat, pak se vám zrychlí metabolismus a hubnutí půjde rychleji. 

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji