8 způsobů, jak nedostatek spánku způsobí, že přiberete deset kilo za rok

  • 18. dubna  2016 
     06:00

    Vztah mezi nedostatkem spánku a přibíráním na váze je mnohem složitější, než si většina z nás myslí. Platí každopádně, že nedostatek spánku vede mimo jiné k vzestupu hmotnosti. Ale co všechno se při tom v těle děje a jak to překonat? Americká dietoložka Deborah Malkoff-Cohen to pro web Huffingtonpost.com shrnula jednoznačně: "Kdo dlouhodobě spí málo, programuje své tělo k tomu, aby jedlo více."

  • 1. Když si pleteme hlad a únavu

    ...

    Lidé, kteří málo spí, mají vyšší hladinu hormonu ghrelinu, který přímo ovlivňuje pocit hladu. Chronický nedostatek spánku vede k chronické únavě – v tomto stavu může člověk trpět nechutenstvím, ale zrovna tak může jen obtížně rozlišovat únavu od hladu. Takže mu sice nemusí nic moc chutnat, ale zároveň podvědomě sahá po jídlech tučných – stejně jako nejspíše sáhne po sladkém nápoji s bublinkami. Dost energie je také ve sladkém kafi, které také sloužívá jako lék na únavu. 

  • 2. Tisíc kilojoulů navíc

    ...

    Lidé, kteří nespí alespoň sedm až osm hodin denně, jedí v průměru o 1000 kilojoulů denně více než ti, kdo toho naspí dost. Přitom už 30 tisíc kilojoulů měsíčně navíc stačí k tomu, aby vaše váha stoupla o jedno kilo. Jinými slovy – může k tomu stačit jediný měsíc, za rok je to pak nárůst o deset kilo navíc. 

  • 3. Nezdravá svačina má víc energie než oběd

    720p 480p 360p 240p
    Jak má vypadat ideální svačina - malé jídlo během dne • VIDEO: 

     

    Unavený člověk jen těžko odolává různým – většinou nezdravým – pamlskům během dne. S myšlenkou na to, že svačit by se mělo, sahá zejména po sladkých tyčinkách nebo třeba tučných uzeninách, přičemž taková svačina může mít klidně více energie než oběd. Nedostatek spánku navíc posiluje pocit uspokojení, kterého se člověk dočká, když jí. 

  • 4. Letargie místo cvičení

    Než se nějkému fitku upíšete, dobře si ho proklepněte.

    Nevyspalý člověk se jen těžko přinutí k tomu, aby si dával do těla. Má pro to dobrou omluvu: únavou skoro padá na ústa. Takže se víc a víc uchyluje k sedavému způsobu života, což samo o sobě zvyšuje hmotnost, navíc mu budou ubývat svaly, které i v klidovém stavu spálí více energie než tukové buňky. 

  • 5. Mnoho cukru a ještě horší spánek

    Během PMS naše tělo touží po sacharidech.

    Na pečivu v přiměřeném množství není nic špatného. Jenže nevyspalí lidé ho jedí víc a víc, a navíc sahají nejen po zdravých, ale samozřejmě i po nezdravých sacharidech, tedy po vyložených sladkostech. "Mají kvůli tomu pocit, že mají více energie," vysvětluje dietoložka Malkoff-Cohen. Bohužel, nadbytek cukrů v jídle spánek ještě zhoršuje. 

  • 6. Tuk se ukládá o třetinu více

    ...

    Nedostatek spánku má vliv na schopnost tukových buněk správně reagovat na hormon inzulin, což až o třicet procent snižuje schopnost využívat přijatou energii vhodným způsobem. Jinými slovy – energie se uloží coby tuk. 

  • 7. Mozek nefunguje správně

    Kak jste na tom s pamětí? Deník Blesk pro vás připravil nový projekt – Testujeme svoje zdraví.
    Kak jste na tom s pamětí? Deník Blesk pro vás připravil nový projekt – Testujeme svoje zdraví.
    Autor: archiv Blesku

    Hypotalamus je oblast mozku zodpovědná za produkci hormonů, a to včetně těch, které regulují spánek a hlad. Pokud spíme málo, nefunguje hypotalamus správně, a tak jen obtížně poznáme, zda máme skutečně hlad. 

  • 8. Nedostatek leptinu zvyšuje příjem potravy

    spánek

    Nevyspalí lidé mají málo hormonu leptinu, který potlačuje chuť k jídlu a stimuluje výdej energie. Výsledek? Větší chuť k jídlu. V podstatě jedinou možností, jak regulovat dostatek leptinu, je právě spánek, respektive spánek minimálně sedmihodinový. 

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji