Červené maso při dietě nevadí, naopak! Které si dát, aby šla kila dolů?

  • Nejhorší maso, co si můžete dát, je vepřová krkovička, a to kvůli obsahu tuku. Naopak nejlépe je na tom hovězí kýta.
    31. března  2016 
     06:00

    Červené maso nemá úplně dobrou pověst. Vloni na podzim vydala Světová zdravotnická organizace zprávu, že jeho konzumace může zvyšovat riziko vzniku rakoviny. Výživoví poradci z něj také nemají úplně radost, protože obsahuje vysoký podíl nezdravých tuků, nasycených mastných kyselin. Znamená to tedy, že červené maso vůbec nemáme jíst? Naopak! 

  • Co je vlastně červené maso?

    Červené maso
    Je to docela logické, žádnou vědu v tom nehledejte. Červené maso získalo své pojmenování podle barvy, kterou má. Ale pozor – pokud v obchodě vidíte kousek, který není úplně červený, ale trochu našedlý, neznamená to, že jde o zkažené maso. Ke změně barvy dochází během chemické reakce, kdy je masu zamezen přísun kyslíku, což se může dít třeba ve chvíli, kdy je maso baleno v plastových krabičkách s fólií a maso se dotýká té fólie. Červené maso je vepřové, hovězí, telecí, jehněčí, skopové. 
  • Proč se o něm tvrdí, že je nebezpečné?

    Mnohé salámy obsahují »éčka«, která vašemu zdraví zrovna nepřidají
    Světová zdravotnická organizace vloni na podzim vydala zprávu, že uzeniny a podobně zpracované maso se řadí na seznam potravin karcinogenních pro člověka. Zatímco červené maso spadá do škatulky "pravděpodobně karcinogenní pro člověka". Veřejnost se ale vyplašila a získala dojem, že všechno je špatné. Ale kolem dokola – týká se to primárně uzenin, a to i třeba masa, které si doma udíme sami. „Úplně vyřadit z jídelníčku bychom měli masné výrobky. Obsahují vysoký obsah tuku, soli a přídatných látek. Pozor bychom si měli dát například i na domácí uzené maso. Přestože může být libové, při nedokonalém spalování vznikají karcinogenní látky. V domácích podmínkách není udírna s odlučovači běžná,“ říká Kateřina Šimková, nutriční specialistka a odborná garantka společnosti Zdravé stravování.
  • Důležitá je úprava

    Červené maso jedině pečené, grilované nebo dušené.
    Gró celé věci tedy je v tom, jak maso upravíte. Je jasné, že pokud jej budete udit, smažit nebo konzumovat pouze ve formě uzenin a fast foodu, vašemu tělu to příliš dobře neudělá. A to nejen z hlediska rizika vzniku rakoviny tlustého střeva, ale i dalších civilizačních chorob. Nicméně pokud jej budete jíst správně zpracované, tedy dušené nebo grilované, potom by ve vašem jídelníčku rozhodně mělo být. 
  • Potřebujeme ho nejen při hubnutí

    Nejen pro lidi, kteří chtějí zhubnout, je ale červené maso důležitou složkou potravy. Kromě toho, že obsahuje železo, vitamin B12 a zinek, je bohaté na bílkoviny. 100 gramů syrového masa mívá 20 až 24 gramů bílkovin. A ty jsou potřebné ke správné stavbě svalové hmoty, tedy zároveň i ke spalování přebytečných tuků. „Bílkoviny jsou velmi důležité, můžeme je nazvat stavebními kameny organismu – jsou součástí svalové bílkoviny, ale také enzymů, hormonů, protilátek atd. Bílkoviny přijímáme, abychom nahradili jejich ztráty, neboť tělesné tkáně se neustále obměňují,“ vysvětluje Kateřina Šimková.
  • Na vepřové zapomeňte

    Je nutné ale myslet na to, že není maso jako maso. Takže pokud pečlivě hledíte na svou váhu, potom zapomeňte na vepřové, případně si ho dejte spíše výjimečně. Má vyšší energetickou hodnotu a více tuku než ostatní maso. Nevyrovná to ani obsahem bílkovin, kterých je v případě tohoto masa méně než u jiných druhů. To jsou důvody, proč je pro některé lidi i hůře stravitelné.
  • Dejte si zvěřinu a telecí

    Zvěřina patří k nejlepším masům.
    Na druhé straně jasným šampionem je maso telecí. Obsahuje méně nasycených mastných kyselin a tuků. Dobré je také divoké maso, ať už srnčí nebo kančí. To má totiž poměrně nízkou energetickou hodnotu a málo tuku. Jenže ani s ním se to nemá přehánět. Protože ačkoliv nasycených mastných kyselin nemá příliš mnoho, obsahuje poměrně dost cholesterolu. Dát by si měli pozor zejména lidé, kteří k jeho ukládání  mají sklony. 
  • Kolik si čeho mohu dát?

    Nejlepší maso je hovězí kýta.
    Pokud si chcete dát maso a ušetřit co nejvíce kalorií, pak si – z těch nejčastějších druhů mas – dejte hovězí kýtu. Sto gramů masa má  jen 643 kJ, 9 gramů tuku, a naopak 20 gramů bílkovin. Z tohoto masa se nejčastěji připravují nejrůznější roštěné, závitky, rolády, ale lze jej použít i na steak. Na druhé straně žebříčku stojí vepřová krkovička. 100 gramů má téměř dvojnásobek tuků oproti kýtě. Tedy energetická hodnota při sto gramech je 1196 kJ, bílkovin má pouze 15 gramů a tuků 24 gramů. Nejspíš ji nezachrání ani to, že je dělaná na grilu.
    720p 480p 360p 240p
    Snídejte steak! Výstřední doporučení? Ne, trenérka tvrdí, že díky tomu zhubnete a naberete svaly • VIDEO: 

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji