Tři kila za měsíc? To dokáže nový dietní hit MIND: Zároveň chrání srdce i mozek

  • Dieta z rukou lékařů, která vážně funguje? To je MIND dieta. Pestrá, chutná a přitom zdravá
    3. února  2016 
     06:00

    Když zámořští odborníci vyhlašovali nejlepší diety loňského roku, díky kterým se skutečně dá hubnout, a to dlouhodobě a bezpečně, ocitla se mezi prvními. Řeč je o dietě MIND, která v sobě kombinuje to nejlepší z diety středomořské a z diety zaměřené na ochranu srdce a cév. Navíc se doporučuje jako dieta bránící rozvoji Alzheimerovy choroby. Výsledek? Několik kilo měsíčně dolů, lepší kondice a delší život. 

  • Nový dietní hit: Kde se vzal?

    Dieta z rukou lékařů, která vážně funguje? To je MIND dieta

    Nová dieta, kterou mají v oblibě i lékaři, se jmenuje MIND (podle anglického slova pro rozum, mysl, myšlení) a vznikla coby kombinace dvou jiných diet – diety DASH a středomořské. Jejím základem jsou potraviny, které mají kladný vliv na mozek. Její autoři ji původně tvořili s důrazem na to, aby fungovala jako prevence Alzheimerovy choroby, ale ukázalo se, že je tak nějak celkově zdravá, a že navíc může pomoci shodit kila navíc. 

  • Desítka vhodných potravin

    ...

    Základem MIND diety je desítka potravin, o kterých se ví, že jsou mimořádně zdravé pro mozek, protože obsahují důležité stopové prvky, vitaminy či prospěšné mastné kyseliny. Jde o následující potraviny:

    • zelená listová zelenina (nejméně 6krát týdně)
    • ostatní druhy zeleniny (denně)
    • ořechy (pětkrát týdně)
    • jahody a bobulové ovoce (nejméně dvakrát týdně)
    • fazole a další luštěniny (třikrát týdně)
    • celá zrna (denně)
    • ryby (jednou týdně)
    • drůbež (dvakrát týdně)
    • olivový olej (používejte ho jako hlavní olej při vaření)
    • víno (sklenka denně).
  • Pozor na červené maso

    ...

    Čemu se naopak vyhnout či to výrazně omezit? Vadí například tučné červené maso, příliš mnoho másla a sýrů, pečivo a sladkosti. Stejně tak fast food nebo smažená jídla. Kolik toho sníst? 

    • Červené maso (méně než čtyři porce týdně, žádné uzeniny)
    • máslo a margarín (méně než lžíce denně) 
    • sýr (nejvýše jedna porce týdně) 
    • pečivo a sladkosti (méně než pět porcí týdně)
    • smažená jídla a fast food (maximálně jedna porce týdně, raději jen jednou za dva týdny).
  • Jak to vidí odborníci?

    ...

    Výzkumníci zjistili, že tato dieta snižuje riziko vzniku poruch paměti, které postihují zejména lidi starší 65 let. Patří sem například Alzheimerova choroba, neléčitelné degenerativní onemocnění mozku. "MIND dieta doporučuje potraviny, které svědčí mozku," potvrdila Martha Clare Morris z Rush University Medical Center pro web health.usnews.com. Dieta zrovna tak svědčí srdci a celkové kondici. 

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji