8 dietních omylů, kvůli kterým nikdy nezhubnete! Moc bílkovin a nízkotučných potravin

  • Jedním z důvodů, proč nehubnete, je i to, že si dáváte nereálné cíle.
    2. února  2016 
     06:00

    Snažíte se hubnout, ale místo toho, aby šla kila dolů, spíše přibývají? Možná děláte některou z dietních chyb. Třeba jste si dali nereálný cíl, kolik chcete zhubnout a za jak dlouhou dobu. Tomu podřizujete všechno, i pohyb, takže chodíte každý den běhat do parku – ale po pár dnech, když stoupnete na váhu, jste nemile překvapeni. Odhalte, kde je problém! 

  • Přeháníte to s bílkovinami

    Nic se nemá přehánět. Ani to s bílkovinami.
    Jednou z nejdůležitějších živin při hubnutí jsou bílkoviny. Dokážou totiž člověka zasytit na delší dobu, a navíc jsou potřebné pro tvorbu svalové hmoty. Čím více bílkovin máte, tím rychleji se svaly tvoří, a tím pádem se zbavujete tuku. Jenže všeho moc škodí, a tak pokud máte bílkovin nadbytek, tělo je začne ukládat jako tuky. Dospělý člověk by měl přijmout 0,8 až 1,2 gramu bílkovin na kilogram své hmotnosti.
  • Sázíte jen na zeleninu

    Zeleninový salát působí jako hladové jídlo. Máme tendenci tuto "dietu" poté dohnat někde jinde.
    Jakmile se žena rozhodne zhubnout, tak se v její lednici najednou objeví větší než velké množství zeleniny a ovoce. K obědu jí jedině zeleninové saláty a cokoliv jiného ji uráží. Ale salát k obědu je jednou z největších (a nejčastějších) dietních chyb. Není to energeticky dostatečně hodnotné jídlo, pokud do něj nehodíte kus masa nebo třeba vajíčko, abyste získali bílkoviny. A dresinky, krutony nebo kousek slaniny mohou ze salátu zase udělat kalorickou bombu. 
  • Džus ke snídani

    Ovocné džusy mohou obsahovat více cukru, než se zdá.
    Jestli se na vašem snídaňovém stole objevuje jen jedna sklenice džusu a nic jiného, pak se není čemu divit, že místo hubnutí byste mohli získat nějaká kila navíc. Uvědomte si, že kromě ovoce skrytého ve sklenici se v této snídani skrývá ještě několik kostek cukru – a nejsou zde žádné živiny, které by vás zasytily na celé dopoledne. Navíc sladký džus akorát zvýší hladinu inzulinu v krvi, a tak budete mít brzy hlad. Když si dáte malou skleničku džusu, ale přidáte k tomu ještě celozrnný chleba a nějaké bílkoviny – jako třeba vajíčko – pak chybovat rozhodně nebudete.
  • Vrháte se do toho po hlavě

    Rozhodli jste se držet keto dietu? Víme, proč byste si to měli raději rozmyslet!
    Hubnutí je běh na dlouhou trať a první kilo nebo dvě nejsou tolik vidět, což někoho může deprimovat. A tak touží po ještě větším úbytku, a dojde to tak daleko, že zhubne třeba 2 kilogramy týdně. To už je trochu moc, protože místo toho, aby se člověk zbavoval tuku, spaluje svaly. Ideální je úbytek 0,5 až 1 kilogram týdně. Pak máte jistotu, že vám vysněná váha vydrží. 
  • Málo spíte

    hubnutí ve spánku
    Chuť k jídlu a hormony, které ji mají na svědomí, jsou do velké míry ovlivněny tím, jak moc a jak dlouho spíme. Pokud máme nedostatek spánku, zvyšuje se hladina hormonu ghrelinu a snižuje se hladina leptinu. Ani jedno není v pořádku, čísla by měla být obráceně. Ghrelin totiž povzbuzuje chuť k jídlu, takže čím více ho máme, tím větší choutky nás honí. A leptin nám zase dává najevo, že nejsme hladoví. Čím méně ho máme, tím je pocit hladu větší, i když jsme se zrovna najedli. 
  • Sázíte na nízkotučné potraviny

    Light potraviny nejsou pro dietu moc vhodné. Budete mít po nich ještě větší chuť na sladké.
    Nízkotučné přímo lahodí hubnoucímu uchu. Člověk má totiž pocit, že kde není tuk, tam nejsou ani kalorie, a tak vlastně nemůže přibrat. Ale omyl. Potraviny, kde je odstraněn tuk, jsou obohaceny třeba o umělá sladidla a škroby, které jídlu mají dodat nějakou chuť. A energetická hodnota se tím může zvýšit. Kromě toho umělá sladidla naše tělo akorát obelhávají. Mozek očekává, že dostane cukr, ale tak se nestane, takže nakonec nás podvědomě donutí sníst něco sladkého. 
  • Špatně cvičíte

    Vasisthasana
    Pohyb a hubnutí jdou ruku v ruce. Jenže musíte se hýbat správně, abyste zhubli. Což může být občas trochu umění. V prvé řadě je důležité držet se ve správné tepové frekvenci. Jakmile se dostanete  nad svou hladinu, začnete spalovat cukry, nikoliv tuky. A jakmile se dostanete pod ni, nebudete spalovat nic a budete mít maximálně tak dobrý pocit. Kromě toho – pokud máte oblíbené cvičení, které děláte dlouhou dobu, vaše tělo na to přestane reagovat, a tak přestane spalovat. Ideální tepovou frekvenci vypočítáte tak, že od čísla 220 odečtete svůj věk. To je maximální tepová frekvence, ideální, při které budete hubnout, se pohybuje zhruba na 55 až 65 %. 
  • Držíte se dopoledne

    ...
    Chybou, které se lidé často dopouštějí, je také špatná frekvence jídla. Pokud se dopoledne držíte a téměř nic nejíte, může se vám to odpoledne šeredně vymstít. Tělo prostě energii potřebuje, a pokud mu ji nedodáte, samo si o ni řekne, a to poměrně dramatickou formou, takže se může stát, že k večeru doma vypleníte celou ledničku. Proto se snažte většinu jídla směřovat spíše do ranních a dopoledních hodin, a pohov si dejte naopak odpoledne. Navíc jídlo z dopoledne máte větší šanci během zbytku dne spálit. 

/

Diskuse ke článku

.