Hubnutí s lepkem, nebo bez něj? Proč dnes vadí víc než dříve

  • Běžné pšeničné pečivo jako tabu? Tak to mají ti, kdo se snaží o bezlepkovou dietu
    18. ledna  2016 
     06:00

    Kdo chce zhubnout, nesmí jíst lepek! Tohle tvrzení se šíří stále více, přitom to není až tak pravda. Většině lidí lepek nevadí a můžou ho jíst bez omezení. To, co je při hubnutí potřeba omezit, jsou sacharidy, tedy kromě sladkostí také nadbytek příloh či pečiva. V tom běžném je právě lepek – takže kdo na to jde obráceně a vše s lepkem vynechá, něco shodí. A pak je tu ještě skupina lidí, kterým lepek skutečně vadí a jimž může mimo jiné bránit v tom, aby vážili méně. Pak je vhodná bezlepková dieta. 

  • Bezlepková dieta jen pro celiaky?

     

    ...

     

    Dieta bez lepku je určena lidem, kteří trpí celiakií a nedokážou kvůli tomu zpracovávat lepek, neboli gluten. Bezlepková dieta se nicméně stává velkým hitem mezi dietáři, kteří žádná zdravotní omezení nemají. Nemusí přitom jít o zbytečný výmysl – jak potvrzuje odborník na výživu Pavel Suchánek, bezlepková dieta může skutečně prospět i lidem bez celiakie. Část z nich po konzumaci potravin s lepkem trpí pocity nadýmání, problémy s trávením a potížemi s hubnutím, ačkoli vyšetření žádné potíže s lepkem neprokážou, a naopak jakmile lepek vysadí, prospěje jim to. 

     

  • Proč nestačí jen vynechat pečivo

     

    Tahle dieta potěší ty, kteří se bez pečiva a příloh neobejdou

     

    Někteří lidé, kteří se snaží zhubnout, sáhnou po bezlepkové dietě jako po způsobu, který jim bude vyhovovat, ale v praxi se pak snaží především vynechat přílohy a pečivo, aniž by je něčím nahradili, a mohou jim tak kvůli tomu paradoxně scházet sacharidy. Ty jsou zdrojem nejen kalorií navíc, ale i potřebné energie a například mozek bez nich není zdaleka tak výkonný. Aby bezlepková dieta dodávala tělu skutečně všechny potřebné živiny, musí být komplexní, tedy včetně pečiva nebo příloh. Jen je třeba volit ty bezlepkové. 

     

  • Alergie, nebo celiakie?

    ...

    Mnoho lidí si myslí, že celiakie je vlastně jakousi alergií na lepek, ale to rozhodně není totéž. Ať máte alergii nebo celiakii, lepek vám dobře neudělá. Je tu však zásadní rozdíl v tom, co se děje, pokud ho sníte. Při celiakii tělo nedokáže přijmout lepek, a tak proti němu bojuje vlastními zbraněmi. Při této reakci dochází k poškození sliznice tenkého střeva. Výsledek? Jde hlavně o průjem, rychlé hubnutí, plynatost, pocit plnosti, slabost nebo nechutenství. Naopak bolesti břicha zde nebývají vůbec časté.

    V případě alergie tomu tak není, mohou vás však potrápit nevolnosti nebo křeče. Každopádně rozlišit obě potíže musí lékař. I tak se může stát, že ačkoli budete přesvědčeni o tom, že jednu z těchto potíží máte, vyšetření nic neobjeví. I tak ale má smysl bezlepkovou dietu vyzkoušet a zjistit, zda vám nepřinese úlevu od potíží s trávením. Pak by mohla pomoci i u shazování přebytečných kil.  

  • Vadí lepek dnes více než kdysi?

    Rozdíl mezi celiakií a alergií na lepek je v tom, že při celiakii dochází k poškozování střev, při alergii nikoliv.

    Zastánci toho, že lepek patří do stravy, argumentují: naši předci ho jedli také a byli zdraví. Jenže na to namítá bezlepková strana sporu: jedli ho podstatně méně a také složení obilovin bylo jiné. A jak už to tak bývá, pravdu mají obě strany. Ano, před stovkami let se pečivo jedlo. Chléb byl ale na jídelníčku jednou dvakrát denně. V současné době jíme lepku v běžné stravě opravdu hodně: pečivo k snídani, cereálie k svačině, k obědu těstoviny, odpoledne sladkost a večer si něco namažeme – opět na chléb. Navíc kvůli šlechtění a způsobu zpracování obsahuje současná mouka lepku mnohem více. Někteří lidé mohou mít skutečně problém s lepkem hospodařit. Nemusí být nutně nemocní celiakií, mohou mít například na lepek alergii.

  • Kde všude je lepek?

    Mouka

    Lepek je vlastně hlavní bílkovina, která se vyskytuje v obilí, přesněji řečeno jde o směs dvou bílkovin: prolaminu a glutelinu. Říká se mu také gluten, výrobky bez lepku se proto často označují jako "gluten free". 

    Lepek najdete v pšenici (včetně semoliny, špaldy a kamutu) a žitu a v menším množství i v ječmeni a ovsu. Z hlediska lepku je také úplně jedno, zda jde o mouku celozrnnou nebo nějakou jinou.

    Určitě se vyplatí zařadit do jídelníčku bezlepkové obiloviny, jako jsou pohanka, amarant nebo kukuřice. Lepek neobsahuje ani rýže. 

    Pozor na potraviny a nápoje, u kterých vás nemusí hned napadnout, že by mohly obsahovat lepek – třeba na pivo. 

     

  • Co vařit a péci? Vyzkoušejte bezlepkovou kuchařku

     

    ...
    Nejen lidé trpící celiakií, ale všichni, kteří se z nejrůznějších důvodů vyhýbají lepku v potravinách, mohou najít inspiraci v novince od nakladatelství Slovart. Kuchařka Alžběty Švorcové Sladký život bez lepku na více než 180 stranách přináší osvědčené recepty na domácí bezlepkové koláče, dorty, dezerty a slané pečivo. Podle pečlivě sestavených postupů si každý může snadno připravit bezlepkové sladkosti z piškotového, křehkého, listového i kynutého těsta, dorty, muffiny, cukroví, sušenky, slané koláče i nepečené dezerty, které nejen krásně vypadají, ale i skvěle chutnají. 

/

Diskuse ke článku

.