Jak hubne dvacetiletá singl žena, třicetiletá matka a čtyřicetiletá workoholička?

  • V redakci jsme vyzkoušely tři různé způsoby hubnutí.
    9. ledna  2016 
     06:00

    Hubnout ve dvaceti jde jedna radost. S trochou vůle to jde samo, a hlavně poměrně rychle. Ve třiceti je to horší a ve čtyřiceti musí člověk kromě vůle mít také trpělivost. Přece jen určité biologické procesy se zpomalí. Vyzkoušely jsme v redakci tři různé druhy hubnutí. Jak nejlépe hubnout, když je vám dvacet plus, třicet plus a čtyřicet plus? 

  • Tři měsíce testování

    ...
    Nedovedete si představit, kolikrát týdně v ženské redakci zazní věta: "Já bych potřebovala zhubnout." A to od každé z nás, i když některé kolegyně to skutečně nemají zapotřebí. Triků a tipů, jak si s kily navíc nejlépe poradit, známe nespočet a věčně se dohadujeme, která z nás má pravdu a co skutečně funguje nejlépe. Tak jsme se rozhodly, že to prostě otestujeme. 

    My tři odvážné, které zastupujeme každá jinou věkovou kategorii, jsme si vybraly takový způsob, kterému samy věříme. Myslíme, že je pro nás ten nejlepší. Nejmladší Maruška byla přesvědčena o tom, že když si udělá pořádek v životě a začne víc cvičit a méně pít alkohol, musí to jít samo. Pro jistotu si k tomu ale našla osobního trenéra, který na ni bude trochu dohlížet. Brigita se rozhodla, že to prostě zvládne sama úpravou jídelníčku. Markéta zase vsadila na dietu podle DNA, aby zjistila, se kterými potravinami má její tělo problém.

  • Maruška, 24

    Za tři měsíce s Radkem Pajičem v Bomton Power Concept se Marušce podařilo zhubnout sedm kilogramů.
    Protože příliš nevěřím zázračným dietám a řídím se raději selským rozumem, řekla jsem si, že když se začnu více hýbat a upravím si jídelníček, musí to jít samo. Jenže jsem věděla, že potřebuji pomoc, někoho, kdo na mě bude dohlížet. Našla jsem si tedy osobního trenéra Radka Pajiče z Bomton Power Concept, který se mi na tři měsíce stal mentorem, podporou a také hrozbou. V dobrém slova smyslu. 

    Dvakrát týdně jsem k němu chodila cvičit. Žádné posilovací stroje, jen power plate, cvičení s vahou vlastního těla, a cvičení na Pavigym functional zone 3.0 – ta je v celé České republice jen jedna. K tréninku s Radkem dvakrát týdně jsem přidala dvakrát až třikrát týdně ještě další pohybovou aktivitu. Většinou běhání, jízdu na kole nebo na in-line bruslích. 

    Radek se mnou také probral jídelníček, ze kterého mi v prvé řadě vyškrtl všechen alkohol. Smutné! Naopak mi naordinoval o to více bílkovin, které jsou důležité při stavbě svalové hmoty. Ty jsem získávala z masa, luštěnin, nejrůznějších semínek, která jsem si přisypávala do ranních ovesných vloček a bílého tvarohu. Omezila jsem také přísun tuků a sacharidů. A to včetně ovoce. Zjistila jsem, že mé tělo totiž na něj "reaguje až příliš dobře". Pečiva jsem se vzdala téměř úplně, tedy až na občasné večeře, kdy jsem si dávala Večerní chlebík. Ovoce jsem si dávala jen výjimečně, a to ještě navíc k snídani do ovesných vloček. 

    720p 480p 360p 240p
    Také si vyzkoušejte cvičení na interaktivní podlaze! • VIDEO: 

    Výsledek ale stál za to. Během tří měsíců se mi podařilo, za pomoci Radka Pajiče, zhubnout  sedm kilogramů. A to pozor, všechno to byly tuky! Během těch tří měsíců jsem se začala cítit mnohem lépe, mám lepší náladu, více energie a z cvičení jsem si udělala takovou samozřejmost, že když ho vynechám, začne mi chybět. Jediné, co ale asi nedokážu ze svého života navždy vyloučit, je sklenička dobrého vína, kterou občas zhřeším.

  • Brigita, 30

    Brigita Zemen
    Když se mé kolegyně rozhodly začít hubnout za pomoci výživových poradců, trenérů a odborníků, nedalo mi to a řekla jsem si, že to přece musí jít i bez toho. Ostatně pouček, návodů a rad ohledně toho, jak by mělo vypadat to, co si dáme na talíř, jsem za svůj život slyšela už tolik, že myslím, že jako jediný problém by se mělo ukázat udržet se a vytrvat.

    Co je základem mé "diety"? V první řadě neříkat jí dieta, ale ani změna životního stylu. Fakta jsou jasná – je mi 30, mám malé dítě, sedavé zaměstnání a téměř nulovou možnost pohybu. Co teď s tím? V bodech jsem si sepsala věci, které musím začít postupně měnit. Tady jsou:

    Začít pít obligátní 3 l vody denně a přestat se přesvědčovat, že káva ji v pohodě nahradí.

    Začít spát alespoň 7 hodin denně a přestat si nalhávat, že mi stačí 5.

    Jíst víc bílkovin na úkor sacharidů.

    Nahradit přílohy zeleninou – vařenou, čerstvou, rozmixovanou, zkrátka všelijakou.

    Nevymýšlet, kam si v poledne skočím pro oběd, ale začít si ho konečně nosit do práce.

    Nahradit mé milované pivo vínem.

    Donutit se k nějakému pohybu doma – ostatně TRX se jen válí ve skříni, na stepperu je koš s prádlem a YouTube slouží jen k přehrávání videoklipů. Je na čase vše oprášit.

    Ačkoliv body jsem měla poměrně jasně dané, pravdou je, že změnit životní styl není jen tak. Dokázala jsem sice celé 3 měsíce omezovat sacharidy, zvýšit příjem zeleniny, víc pít i spát a alespoň z poloviny nahradit pivo vínem, ale já a pohyb zatím pořád nejsme kamarádi. Stejně tak se mi nepovedlo nosit si obědy do práce, ale pozitivním zjištěním je, že i v poledních menu restaurací se dá najít jídlo, které není kalorickou bombou. Po třech měsících činil celkový úbytek váhy 5 kilo, což není žádné velké číslo, na druhou stranu jsem šla konfekčně o jednu až dvě velikosti dolů. Tak snad se v novém roce podaří dokopat se i k nějakému tomu sportování.

  • Markéta, 44

    Markéta Grosmanová
    Já jsem si pro své hubnutí zvolila dietu Bodykey podle DNA. Dříve jsem zkoušela i jiné diety, založené hlavně na spoustě kvalitních bílkovin a zelenině, což mi ale nikdy moc nevyhovovalo a hlavně jsem při tom nehubla. Nejprve mi otestovali geny z hlediska dvou vrozených schopností: jak organismus reaguje na cvičení a jak organismus reaguje na různé živiny, jako jsou sacharidy nebo tuky. Oba tyto faktory spolu určují ten nejlepší způsob, jak přistupovat ke snižování hmotnosti.

    Z mé genetické výbavy vyplývá, že pro efektivní snížení hmotnosti musím omezit příjem tuků a začít cvičit s vysokou intenzitou. Přesněji řečeno: mám pomalejší metabolismus, takže mé tělo snadno vstřebává tuk ze stravy. Zdravé tělesné hmotnosti můžu tedy dosáhnout tak, že snížím celkový příjem tuků ve stravě se sníženým obsahem kalorií. Týká se to samozřejmě tuků mononenasycených. Z vědeckých studií dále vyplývá, že taková změna zvýší schopnost organismu metabolicky zpracovávat cukry a tuky.

    Můj stravovací plán tedy vypadal takto: 50 až 55 procent sacharidů, více než 20 procent bílkovin, méně než 30 procent tuků a méně než 10 procent nasycených tuků. To mi vyhovuje, protože nemám hlad, jím hodně luštěnin. Je toho ale více. Nemám hlad, protože jím hodně zeleniny (ale to já dělám celý život). Kdybych totiž měla opravdu hladovět, nevydržím to, znám se.

    Ovšem co nejsem schopna dodržet, jsou polévky ke svačině. Nemám totiž moc času si předem vařit. A samozřejmě: necvičím. Což je chyba, problém, ale s malým dítětem, náročnou prací a mužem věčně na cestách prostě nemám moc času pro sebe. Někdy několik týdnů po sobě žádný. I tak ale výsledek stál za to. První dva týdny jsem zhubla dvě kila, super. Za dva měsíce pak čtyři. Pak se to trochu zvrtlo, ale teď po Vánocích zase najedu na tento režim, který mi vyhovuje.

  • Výsledky u každé z nás

    Velkou roli při hubnutí hrají i hormony. Třeba kortizol ukládá tuky, zatímco leptin je spaluje.
    Ve výsledku se nám všem podařilo zhubnout cestou, kterou jsme si samy zvolily. Byť to bylo někdy trnitější, jindy to šlo hladce jak po másle. Navíc se potvrdila i teorie, že aby šly přebytečné kilogramy dolů, tak v prvé řadě musí člověk změnit svůj životní styl a přistoupit k hubnutí jako k dlouhodobější záležitosti, a ne jen chvilkovému utrpení. 

    Jestli tedy i v lednu stále ještě hledáte tu nejvhodnější cestu, kterou dojít k vysněné váze, tak buďte nejprve přesvědčena sama o sobě, že to skutečně chcete. A místo zázraků se spoléhejte na dostatek pohybu a zdravější stravu. V případě, že tápete, nestyďte se nechat si od někoho poradit, nejlépe od odborníků. Pořádají se nejedny kurzy, které vám k lepšímu životnímu stylu pomůžou. Pořádá je STOB (STop OBezitě) a jejich rozpis najdete na jejich webových stránkách.

/
Autor: red

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji