Panák vaječňáku má stejně kalorií jako kobliha! Co můžete pít bez obav?

  • Nejdietnějším pitím je suché bílé víno. Pozor ale na míchané koktejly, mohou mít stejnou energetickou hodnotu jako čokoládová tyčinka.
    30. prosince  2015 
     06:00

    Vánoce jste přežili bez zbytečných kil navíc a máte pocit, že už na vás nic nečeká? Na Silvestra máte připravené dietní občerstvení, nakrájenou zeleninu, chlebíčky v celozrnné variantě a spousty dobrého alkoholu, kterým si připijete na hezký nový rok? Ale víte, že třeba panák vaječného likéru má stejně kilojoulů jako kobliha s marmeládou? Jaký alkohol je tedy nejlepší, abyste nepřibrali?

  • Pivo

    Pokud chcete na kalorie vyzrát tím, že si pivo smícháte s limonádou, plán vám nevyjde.
    Pivo, náš tekutý chléb! A nejste daleko od pravdy. Pivo má jen o něco málo více kilojoulů než jeden krajíc šumavy. Tedy kolem 600 kJ. A teď si spočítejte, kolik energie to je, když jste schopni za večer jich vypít pět. Kromě toho je ale pivo nebezpečné v tom, že chmelové látky, které podporují pro něj tolik typickou hořkost, povzbuzují chuť k jídlu. Takže pak s chutí sáhnete po všem, co leží na stole. 

    Pokud vás ale od pití piva nic neodradí, pak si dejte raději světlou desítku. Se stupni totiž roste i počet kilojoulů. Oproti tomu kalorie ušetříte, když si dáte nealkoholické. Ovšem – co je to za pivo, že jo. Dejte si ale pozor a vyhněte se nealkoholickým ovocným pivům. Jedinou světlou výjimkou je birell s příchutí zázvoru. Tento nápoj má naopak ještě o něco méně kJ než světlá desítka. 

  • Víno

    Jedna z diet podporuje pití červeného vína. Má totiž spousty antioxidantů, které pročistí organismus.
    Jestli jste spíše vinaři než pivaři, pak budete mít radost, že víno je o něco méně kalorické než pivo. Tedy když to budeme brát v mírách, ve kterých se běžně pije. Dvojka suchého bílého má kolem 450 kJ. Takže pokud nejste zvyklí jej do sebe lámat rovnou po celých sedmičkách, máte vyhráno. Aby ale energetická hodnota byla takto nízko, musíte mít rádi suché druhy. 

    Pokud ale máte rádi červené, a ještě navíc polosladké, pak vaše snahy ušetřit nějaké kilojouly přijdou vniveč. Červené se totiž vyrovná půllitru desítky. No, a opět se držíme ve standardních mírách. Naprostým zlem jsou pak dezertní vína, která se pohybují kolem 1200 kJ na jednu skleničku. Brr. Víno má ale proti pivu ještě jednu výhodu. Obsahuje totiž méně sacharidů. A vůbec nejdietnější variantou je vinný střik. Jeden ku jedné (1 dl vína a 1 dl vody) má pouhých 225 kJ. 

  • Co na přípitek

    Kdo si hlídá váhu, tak pozor. I alkohol je dost kalorický.
    Až budete vybírat, čím si o půlnoci ťuknete, tak pak sekt by pro vás měl být jasnou volbou! Sklenička bublinek se pohybuje kolem 350 kJ. Záleží ale samozřejmě na tom, po jakém výrobci sáhnete, a na tom, zda máte rádi brut, extra dry, sec, demi-sec nebo doux. Rozdíl je v cukru. Čím sladší, tím logicky více kilojoulů.  

    Jestli jste ale zvyklí připíjet si nějakým aperitivem, vsaďte na cinzano s 580 kJ. Martini nebo campari jsou na tom hůře, jejich energetická hodnota dosahuje o třetinu výše. 

  • Dámské pití

    Vaječný likér a svátky, to jde dohromady!
    U žen většinou při objednávání panáků vyhrávají různé sladké alkoholy, jako jsou likéry. Teď v období Vánoc je velmi oblíbený vaječný koňak. Ale kromě toho, že budete mít po pár skleničkách slepenou pusu, taky do sebe za večer dostanete tolik energie jako při jednom plnohodnotném obědě. No, možná dokonce o trochu více. Jeden panák tohoto sladkého pití má 700 kJ. Stejně tomu je i v případě baileys. 

    Nicméně i zde existuje dietnější varianta, pokud se tomu tak dá vůbec říct. Je to malibu. 

  • Pánské pití

    ...
    Nechceme nikoho urazit, ale co si budeme povídat, whisky je většinou pánskou záležitostí. I když i my, ženy, to dokážeme ocenit. A možná by to bylo pro naši siluetu i trochu lepší. Panák whisky se pohybuje kolem 500 kJ. Čistá vodka je na tom ještě o několik desítek kilojoulů lépe, stejně jako třeba fernet. Ve stejných číslech se pohybuje i gin.

    Výhodou oproti jiným druhům je to, že toho pravděpodobně vypijete na množství méně. Pokud tedy nebudete kombinovat tvrdý alkohol s pivem. 

  • Míchané nápoje

    Pokud do mojita nedáte cukr, máte rázem dietnější variantu.
    Vůbec největším zlem, a to nejen z hlediska kalorií, jsou míchané nápoje. Kromě toho, že se kilojouly skrývají v alkoholu, jsou zapuštěny i do slazených nápojů, jako jsou džus nebo cola. Sklenička má většinou kolem 900 kJ, záleží vždy na množství alkoholické složky a té nealkoholické. 

    Jestli chcete ušetřit nějakou tu kalorii, pak vyzkoušejte třeba vodku se sodovkou a citronem. Nezní to sice lákavě, ale chuť vodky se v bublinkách ztratí a je to v podstatě jemné pití. Dejte si ale pozor, abyste neztratili přehled o tom, kolik jste toho vypili. 

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji