Jezte pomalu a zhubnete: Protože to skutečně funguje!

  • U jídla odložte práci i telefon. Mozek jinak neví, na co se soustředit, a bohužel většinou vyhrává práce. V důsledku čehož má tělo problém jídlo zpracovat.
    11. prosince  2015 
     06:00

    Když se podíváte na Francouzky, málokdy potkáte nějakou, která by měla skutečnou nadváhu. Přitom na jejich jídelníčku se objevují bílé křupavé bagety, tučné sýry a dobré víno. Mají tedy lepší metabolismus než my? Nebo je to tím, že jedí pomalu, alespoň většinou? 

  • Dodejte mozku pocit sytosti

    V čem tkví kouzlo štíhlých Francouzek?
    Doba, kterou strávíme jídlem, může mít skutečně vliv na naši váhu. Ne okamžitě, ale v dlouhodobějším horizontu. Mozku trvá zhruba dvacet minut, že se k němu dostane zpráva o tom, že žaludek přijal potravu a že už jste sytí. Pokud tedy dokážete zbodnout oběd během pěti minut, budete se bezprostředně poté cítit stále hladoví, i když porce byla dostačující. A co v takovou chvíli uděláte? Budete skučet, že máte pořád ještě hlad a že byste si něco dali. Když budete mít něco po ruce, okamžitě se do toho zakousnete. Ve výsledku přijmete úplně zbytečně mnohem více energie, než by bylo nutné.
  • Nechte uvolnit hormony

    Jezte v klidu, pomalu. Budete se cítit sytější.
    Jak vlastně ale mozek zjistí, že už máte dost? Potřebuje k tomu dva hormony sytosti, leptin a ghrelin. Ty fungují jako poslíčci, kteří vedoucímu orgánu předají informaci o tom, že tělo dostalo najíst a že už více energie nepotřebuje. A hormony sytosti se nevyplaví s prvním soustem, ale právě zhruba po těch dvaceti minutách. Proto i když do sebe zrovna oběd nasoukáte rychlostí blesku, a přesto cítíte hlad, vyčkejte. Než si půjdete pro nášup, dejte si dvacetiminutovou pauzu. Hlad buď odezní, protože se mozku konečně dostane kýžené informace, nebo nikoliv. Pak stojí za zvážení, jestli jste mu dodali dostatek energie. 
  • Vychutnávejte si to, co jíte!

    Vychutnávejte si jídlo.
    Berete jídlo jako nutné zlo k přežití, nebo jako radost, něco dobrého, co pro sebe děláte? Mnoho lidí se dnes přikloní spíše k první variantě. "Přemýšlejte, co budete jíst, kdy a s kým. Těšte se na něj a vychutnávejte ho všemi smysly. Jezte pomalu, nehltejte. Trávicí enzymy na štěpení potravy také potřebují svůj čas na práci, na trávení sacharidů, bílkovin a tuků, a čím rychleji jídlo sníte, tím hůře si s tím tělo může poradit," varuje Radek Pajič, výživový specialista a osobní trenér z Bomton Power Concept. Takže kromě toho, že se hltáním připravíte o radost z jídla, může vám po něm být pořádně těžko.
  • Odejděte od práce

    U práce nic nedělejte.
    Snažte se každý den najít si při práci čas na oběd a neodbývejte se u počítače nebo třeba mobilního telefonu, kde sjíždíte e-maily, na které jste dopoledne nestihli odpovědět. Mozek se pak nedokáže soustředit na přijímané jídlo a nevěnuje takovou pozornost jeho spalování. "Mozek těžko umí rozlišit, jestli se má věnovat trávení jídla, nebo soustředit svou aktivitu na pracovní úkon a dívání se do obrazovky. Většinou ale vyhodnotí dívání se na monitor jako důležitější informaci a trávení nechá na vedlejší koleji," vysvětluje Radek Pajič.
  • Popovídejte si u jídla

    Oběd si dejte v klidu s kolegou.
    Teď se možná ošíváte, že jíst pomalu prostě nemůžete. Protože na to nejste zvyklí a protože nemáte čas. "Vím, že je těžké v této hektické době udělat si čas na jídlo, ale z velké části to jsou pouhé výmluvy," říká Pajič. Takže první krok k tomu, abyste své stravování zpomalili, spočívá v umění udělat si čas. Alespoň půl hodiny. Tak dlouhou pauzu na oběd má v práci každý. Zapojte do toho kolegyni a jděte si společně sníst jídlo někam dál od vašeho pracovního prostředí. Popovídejte si spolu. Když vás na to bude více, nebudete mít potřebu sníst vše tak rychle. 

    480p 360p 240p
    Co by měly jíst ženy po třicítce, aby zhubly nebo nepřibraly • VIDEO: 

  • Nezapomeňte na pití

    Při jídle pijte vodu, budete se cítit více syti.
    Nezáleží na tom, jestli jíte sami nebo s vámi u oběda někdo sedí. V každém případě mějte po ruce sklenici s vodou a jednotlivá sousta prokládejte loky. Celková doba jídla se prodlouží a také se budete cítit syti mnohem dříve. Voda by ale neměla být úplně ledová, může totiž tělu ztěžovat trávení, hlavně v případě tuků. Kromě pití vody se také naučte o něco pomaleji žvýkat. Jídla v puse několikrát přemílejte. Zjistíte, že ty těstoviny, které jste si doma připravili,  jsou fakt super chutné! Snažte se také neodkládat jídlo až do stavu naprosté nouze, kdy hlady pomalu nevidíte. Protože hladový člověk se hůř ovládne, aby jedl skutečně pomalu. 

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji