Tři kila nahoře? Přibrali jste tuk, nebo jen zadržujete vodu?

  • Pokud zadržujete v těle vodu, může to být způsobeno také nedostatkem tekutin. Takže místo toho, abyste si okurku dala na oči, ji raději snězte. Obsahuje v sobě totiž hodně vody.
    4. prosince  2015 
     06:00

    Nohy jako konve, prsty jako malé buřtíky... Jasné známky toho, že v sobě zadržujete více vody, než kolik je zdrávo. Proč to tak je? A může nadbytečná tekutina v těle za to, že máte nějaké to kilo navíc? 

  • Sůl nad zlato? Ne!

    Sůl bývá častou příčinou zadržování vody.
    Možná ano, možná ne. Jedním, ale rozhodně ne jediným důvodem, proč zadržujeme vodu, je nadbytek soli. Sůl totiž odvodňuje. A tělo začne zadržovat vodu ve chvíli, kdy jí má nedostatek. „Je to podobné jako u jídla. Pokud tělu nedodáváte dostatek živin, začne si tuky ukládat do zásoby. Proto ti, kdo jedí málo, můžou nabírat na váze. Organismus si živiny schovává na horší časy a úplně stejné je to u vody,“ vysvětluje dietoložka a obezitoložka Dita Pichlerová z OB Kliniky.

    Možná se teď ohradíte, že vy přece ne, vy si množství použité soli skutečně hlídáte! Jenže víte, kolik je doporučená denní dávka na dospělou osobu? Podle Světové zdravotnické organizace je to méně než pět gramů. To je pro představu zhruba jedna čajová lžička. K tomu si ale připočtěte všechny uzeniny, kde se sůl hojně vyskytuje, pečivo nebo některé sýry a zjistíte, že denní dávku pravděpodobně několikanásobně překračujete.

  • Pozor na antikoncepci

    Kdy je nejlepší čas změnit antikoncepci?
    "Potopa“ se vám totiž v těle může objevit i v případě, že berete léky. Třeba hormonální antikoncepci. Na vině je hormon estrogen, který následně podporuje produkci hormonu zodpovědného za vodohospodářství v našem těle. Neznamená to ale, že každá žena, která má antikoncepci s vyšším obsahem estrogenu, přibere na váze. Ovšem pokud jste zaznamenala výkyvy na váze, zmiňte se o tom před svým gynekologem a proberte s ním možnost vyzkoušet jiný přípravek.
  • Může značit onemocnění

    Zadržování vody v těle může být také jedním z příznaků onemocnění ledvin. To provází i další potíže, jako je třeba nevolnost.
    Zadržování vody v těle je ale také příznakem některých onemocnění, nejčastěji srdce a cév nebo ledvin. Děje se tak ve chvíli, kdy ledviny nejsou schopné vylučovat škodlivé látky z těla, v důsledku čehož dochází k zadržování vody. V takovém případě pravděpodobně pocítíte bolesti hlavy, nevolnost, nutkání na zvracení a určitě si všimnete i toho, že se vám zas až tak nechce na záchod na malou.

    Právě zdravotní důvody by pro vás měly být dostatečně vztyčeným ukazováčkem pro to, abyste se nepokoušeli zadržování vody v těle vyřešit doma, bez konzultace s lékařem. Existují diuretické čaje a diety, které slibují, že vás problému zbaví, jenže výsledkem by mohl být rozhašený organismus. A tato náprava bývá mnohem náročnější než v případě srovnání ideální hladiny vody v těle.

  • Jak odhalit zadržování vody?

    Zadržujete v těle vodu, nebo jsou to tuky? Víme, jak to poznat! • VIDEO: 
    Než se ale rozběhnete k lékaři, zkuste otestovat, co by za vašimi potížemi mohlo stát. „Nejlepší způsob, jak zjistit, co vede k zadržování vody v těle, je zapisovat si celý den, co sníte a vypijete. I když se takhle všichni dušují, že mají dostatek všeho, když to pak vidí napsané na papíře, chytají se za hlavu. Často se jim tam totiž objeví třeba jen tři skleničky vody,“ radí Radek Pajič, výživový specialista z Bomton Power Concept.

    Když na svém jídelníčku uvidíte zastoupení uzenin, různých omáček nebo glutamátů a minimum vody, můžete si být jisti, že viníkem je vaše stravování. V takovém případě se ihned obraťte na odborníka a snažte se eliminovat potraviny, které by sůl mohly obsahovat. „Vydržte tak dva týdny, a pokud to nepomůže, doporučuji vyhledat odborníka,“ říká Radek Pajič. Samozřejmě pokud máte podezření na vážnější zdravotní problém, není na co čekat.

  • Co pomůže?

    Banán obsahuje draslík, který má na starosti vyrovnávání elektrolytů v těle. Ty roznáší vodu po buňkách.
    BANÁN – obsahuje hodně draslíku, který má na starost vyrovnávání elektrolytů v organismu. Ty mají na práci roznášet tekutiny tak, aby odváděly z těla všechny škodlivé látky. Je zastoupený i v sušených meruňkách nebo slunečnicových semínkách.

    BÍLÝ JOGURT – obsahuje probiotika, která dokážou srovnat vodu v organismu. Ale pozor! Třeba u čokoládového jogurtu tyto zázračné schopnosti neplatí…

    OKURKA – pokud jste zavodněni, zbavíte se vody tím, že budete o to více pít. Ale samotná voda nestačí, pokud nechcete mít v břiše rybník, kde vám kuňkají žáby. Zařaďte do jídelníčku potraviny plné vody, jako je právě třeba okurka.

    RAJČATA – jsou bohatá na vitaminy C a A, které pomáhají posilovat vlásečnice. A ty, pokud nejsou dostatečně silné, propouštějí vodu do buněk, což způsobuje otoky. Kromě rajčat jsou zdrojem těchto vitaminů také brokolice, jahody, jablka, brambory a mrkev.

    ZACVIČTE SI – hodně pomůže, když se začnete trochu hýbat. Když vám bude správně fungovat kardiovaskulární systém, tělo bude vylučovat vodu (a sůl) a nebude se vám hromadit v problematických partiích. Ale musíte u toho dostatečně pít!

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji