7 největších lží o hubnutí. Nevěřte jim, jinak nic neshodíte

  • Cože? Zase ani deko dolů?
    30. listopadu  2015 
     06:00

    Určitě je také znáte. Nebo alespoň některé z nich. Jen netušíte, že to jsou lži a omyly, kterých byste se při hubnutí rozhodně držet neměli. Věděli jste, že nemusí platit ani železné pravidlo, že stačí jíst méně a více se hýbat? Vysvětlení této a dalších lží jsme našli na webu coachcalorie.com. 

  • Stačí méně jíst a více se hýbat

    ...

    Obvyklá rada zní: aby člověk hubl, měl by jíst zhruba 5000 kilojoulů denně a k tomu se denně hodinu rychle hýbat. Pak to půjde samo. Ano, někomu ano, ale bohužel to neplatí univerzálně. Nebo jinak – samozřejmě platí, že hubne ten, kdo více energie vydá, než přijme. Ale není to tak, že k tomu stačí ubrat na jídle a přidat na pohybu. Ve skutečnosti jde hlavně o to, abyste pálili tuky, což souvisí mimo jiné s hladinami hormonů a také s tím, abyste měli vyvážený jídelníček. 

  • Dva tisíce kilojoulů denně, půl kila týdně pryč?

    ...

    Často se můžete dočíst, že k tomu, abyste shodili půl kila týdně, musíte svůj denní příjem snížit o dva tisíce kilojoulů. Vychází to z toho, že v jednom kilogramu je asi třicet tisíc kilojoulů. Jenže při hubnutí se nemůžete vždycky spolehnout na jednoduchou matematiku. A to je vlastně dobrá zpráva, protože ve výsledku to znamená, že často stačí snížit denní příjem méně, abyste hubli – někdy stačí ubrat pět set kilojoulů. 

  • Musíte jíst pět až šest malých jídel denně

    ...

    Abyste hubli, měli byste jíst pětkrát až šestkrát denně. To znamená kromě snídaně, oběda a večeře dvě malé svačiny, případně lehkou druhou večeři. Pokud vám to vyhovuje, proč ne? Ale výzkumy ukazují, že pro hubnutí je jedno, jestli doporučené denní energetické penzum sníte v šesti nebo jen třech porcích. Vyberte si frekvenci jídel, která vám vyhovuje a kterou jste schopní dodržovat dlouhodobě. 

  • Spalte tuk ve vybraných partiích těla

    Na cvičení si pořiďte kvalitní podprsenku, abyste si neublížila.

    Tenhle mýtus asi nikdy nevymře. Ostatně existují celé programy slibující, že vás zbaví tuku v problematických partiích, ale je to holý nesmysl. Můžete například cvičit tak, abyste si zpevnili svaly na místech, jako jsou břicho nebo stehna, můžete dřít, abyste spalovali tuk. Ale neměli byste věřit tomu, že existuje něco, díky čemu se více či méně snadno zbavíte tuku jen tam, kde chcete.

  • Jídlo označované jako zdravé se hodí na hubnutí

    ...

    Výrobci se poslední roky předhánějí v tom, aby jejich výrobky přinejmenším vypadaly zdravě. Jenže například i zdravější verze cookie je stále plná mouky a vlastně i cukru, i když je ho tam třeba méně a je to cukr hnědý. Rada je tu jasná: pokud je něco označováno jako zdravé, ale na prvních místech ve složení je mouka nebo cukr, zase tak zdravé a vhodné pro dietu to nebude. 

  • Jezte proteinové koktejly, zhubnete

    ...

    I do Česka už dorazila vlna proteinových přípravků, které mají pomáhat zhubnout. Jenže to nefunguje, pokud si zároveň nebudete hlídat denní energetický příjem a nebudete účinně spalovat energii. Fungují pouze v kombinaci s vyváženým jídelníčkem a cvičením, jinak nebudou mít žádný efekt. 

  • Jezte 5000 kilojoulů denně a zhubnete

    ...

    Jak vlastně odborníci dospěli k tomu, aby ženy, které chtějí zhubnout, jedly 5000 kilojoulů denně a muži ve stejné situaci zhruba 7000 kilojoulů? Problém je v tom, že když nasadíte hodně přísnou dietu, tělo si na ni dost možná zvykne a vy budete muset ubírat dále a dále, abyste shodili ještě něco. Jenže to nejde dělat donekonečna – jednak by vám chyběly živiny, jednak byste trpěli podvýživou. Výsledkem by přitom byl extrémně zpomalený nevýkonný metabolismus. 

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji