Otestujte se: 10 věcí, které ukážou, jakou máte fyzičku

  • Jak jste na tom s fyzičkou, poznáte i podle toho, zda jste schopni uběhnout kilometr pod deset minut.
    31. července  2015 
     06:00

    Myslíte si o sobě, že máte dobrou fyzičku? A podle čeho se to vlastně pozná? Jestli dokážete doběhnout autobus nebo jste schopni vystoupat na Sněžku, aniž byste se zadýchali? Vyzkoušejte si test, který sestavil fitness trenér Tom Wanless pro společnost Speedflex.

  • Jak rychle se zadýcháte?

    Jak dlouho vydržíte ve fyzické aktivitě, než se zadýcháte?
    Jedním z ukazatelů fyzičky je skutečně to, jak dlouho dokážete vykonávat nějakou náročnější činnost bez toho, že byste se zadýchali a zpotili. Zrcadlem fyzičky je to, jak fungují naše plíce. Čím déle trvá, než se zadýcháte, tím lépe na tom jste. Pokud tedy dokážete dokončit cvičení, aniž byste se zadýchali tak, že nejste schopni mluvit, jste na tom dobře!
  • Jak dlouho se z fyzické námahy zotavujete?

    Jestliže nemůžete popadnout dech, aniž byste vynaložili nějaké větší úsilí, může jít o srdeční slabost.
    Toto nemá nic společného s tím, jak tvrdě nebo jak dlouho dřete. Ale vaši fyzickou zdatnost určuje to, jak dlouho se vaše tělo zotavuje mezi jednotlivými cviky. U lidí, kteří nejsou zrovna sportovní nadšenci, bude trvat mnohem déle, než se jim zpomalí tep. To kvůli tomu, že u aktivních lidí je jejich kardiovaskulární systém mnohem trénovanější, a srdci a cévám tak trvá kratší dobu, než se opět zklidní.
  • Uběhnete jeden kilometr?

    Aby měla chůze skutečně efekt, měli byste ujít alespoň 10 000 kroků, z toho minimálně 6000 svižným tempem.
    Základní aktivitou, kterou by měl zvládnout každý člověk alespoň trochu zdatný, je běh na jeden kilometr. Během této vzdálenosti se totiž ukáže, nakolik jsou vaše plíce a srdce schopné využít kyslík. Pokud dokážete uběhnout jeden kilometr za deset minut a méně, můžete se poplácat po zádech (a dát si sklenici vody).
  • Vydržíte

    Lehněte si na zem na břicho a zvedněte se na předloktí a na špičkách a tělo držte v rovině, abyste utvořili "prkno". Toto je zkouška hlavně vaší síly. Zapojujete totiž téměř všechny svaly těla, hlavně ty na břiše (ať už vnější, vnitřní nebo šikmé), zadku a bocích. Jestliže to vydržíte minutu, nemusíte mít o své fyzičce sebemenší pochybnost.
  • Prsty na zem!

    Dotknete se rukama země?
    Neoblíbená činnost. Ale tolik toho o vaší fyzičce vypovídá! Předkloňte se a dotkněte se prsty na rukou země. Nedokážete to? Pak to nesvádějte na věk, že už vaše svaly nejsou to, co bývaly. Ony skutečně nejsou, ale ne v souvislosti s ubíhajícími léty, ale kvůli tomu, že je nemáte dostatečně protrénované. Hovoří to o tom, že se málo hýbete, proto není vaše svalová kostra dostatečně pružná. Nejvyšší čas s tím začít něco dělat.
  • Znáte své tělesné složení?

    Přibírání na váze může být způsobeno zdravotním problémem, o kterém třeba ani nevíte.
    Jednoduchým měřítkem, podle kterého poznáte, jak na tom jste, je vnitřní složení vašeho těla. Přesně to, kolik máte svalstva, tuku, vody. Speciální váhy dokážou odhalit i to, jaká je rovnováha vašeho těla. Nic vám nedodá přesnější (a možná bolestivější) svědectví o tom, jak jste zdatní. Skutečnost odhalí speciální osobní váhy, které se prodávají v obchodech s elektronikou, případně se můžete nechat změřit ve fitness centrech, kde vám rovnou i poradí, na jaký sport byste se měli zaměřit. 
    720p 480p 360p 240p
    Zadržujete v těle vodu, nebo jsou to tuky? Víme, jak to poznat! • VIDEO: 
  • Děláte si pauzu na oběd?

    Rychlé stravování může způsobit nadýmání.
    I něco tak banálního, jako je pauza na oběd, může do značné míry ovlivnit vaši fyzičku. Jestliže se stravujete někde na půli cesty mezi schůzkami nebo v kanceláři nad počítačem, rozhodně tím ničemu neprospíváte. Pokud se nezvednete ani v poledne, abyste došli někam do jídelny nebo restaurace, stanovte si každou půlhodinu krátkou pauzu na to, abyste se prošli. Jen pár minut. Tím rozproudíte svůj krevní oběh a rozhýbete svaly.
  • Jste často ve stresu?

    Stres škodí vašemu imunitnímu systému.
    Lidé, kteří se příliš nehýbou, se ocitají ve stresových situacích častěji než sportovci. Nemají dostatek hormonu noradrenalinu. Pokud budete cvičit, zvýší se jeho hladina a on pak snadno doputuje do mozku, kde dá stresu jasný příkaz, aby pomalu odezněl. Pokud se necítíte ve své kůži, myslíte na práci a jste v neustálé tenzi, jděte se projít nebo proběhnout. 
  • Jakou máte paměť?

    Musíte si dělat uzel, abyste na něco nezapomněli? Paměť musíte trénovat!
    Zapomínáte? Nedokážete se soustředit na jednoduché úkony a vše vám trvá dlouho? Možná byste to měli brát jako znamení, že je nejvyšší čas začít s cvičením. Pravidelná fyzická aktivita totiž zvyšuje schopnost učit se nové věci, protože zvyšuje produktivitu buněk v té části mozku, která je zodpovědná právě za paměť a učení.
  • Nemůžete spát?

    Za nespavost může také nedostatek pohybu. Jestli se tedy v posteli dlouze převalujete, než usnete, měli byste se začít hýbat. Sport totiž napomáhá hormonu jménem melatonin, který slouží jako hodiny vašeho spánku a bdění, aby se vyplavoval v tu správnou chvíli. Jeho nedostatek poznáte i podle toho, že se v noci několikrát budíte bez zjevné příčiny.

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji