Dieta

a
b
c
č
d
e
f
g
h
ch
i
j
k
l
m
n
o
p
q
r
ř
s
š
t
u
v
w
x
y
z
ž

Dělená strava

Zastánci dělené stravy tvrdí, že díky ní nejen shodíte přebytečná kila, ale že vás zároveň přestanou trápit zažívací obtíže
14. prosince  2014 
 18:19

V Česku ji zpopularizovala Lenka Kořínková, ale ve skutečnosti s ní přišel americký lékař William Howard Hay (1866–1940) a spíše než o dietu jde o úpravu stravování. Jinými slovy, nenaučíte se jen to, jak zhubnout, ale můžete si rovnou zvyknout na zdravější životní styl. A jako bonus se naučíte o jídle přemýšlet. 

Co můžete čekat: Dietní režim, který nijak neomezuje množství potravin ani žádné nezakazuje. Jen určuje, kdy a v jaké kombinaci je můžete jíst.

 

Výhody a nevýhody: Určitě nebudete mít hlad, ale musíte o jídle více přemýšlet. Bohužel, většina běžných pokrmů kombinace doporučené dietou nesplňuje. Musíte si proto vařit sami.

 

  • Potraviny se rozdělí do tří hlavních skupin na bílkoviny, sacharidy a neutrální.

  • Ty se pak po dnech střídají: jeden den konzumujete pouze bílkoviny a druhý jen sacharidy, neutrální potraviny lze kombinovat s čímkoliv.

  • Je založena na tom, že některé potraviny potřebují pro své trávení kyselé prostředí, jiné naopak zásadité.

  • Pokud je kombinujeme během dne, naše tělo neví, co trávit dřív, a zbytečně ho zatěžujeme.

  • Důsledkem toho pak můžeme trpět zažívacími potížemi a nedostatkem energie.

 

Díky tomuto režimu tak můžete shodit kila i se zbavit zažívacích potíží. Do kategorie bílkovin patří např. maso, ryby, sója, vejce, mléčné výrobky, některé druhy ovoce. Do sacharidů patří rýže, celozrnné pečivo, brambory, pivo, med. Mezi neutrální potraviny řadíme např. ořechy, oleje lisované zastudena, mléčné produkty s obsahem tuku vyšším než 50 procent a zeleninu, která se používá jako příloha.

 

Bílkoviny:

 

  • Maso a masné výrobky: hovězí, telecí, skopové, všechny druhy drůbeže, vyhýbejte se však vepřovému (hlavně tomu tučnějšímu). Může se tepelně upravovat na všechny způsoby kromě trojobalu, strouhanka totiž patří do kategorie sacharidů.

  • Ryby a plody moře (ne uzené)

  • Sója, vejce, sýry do 50 % tuku, mléčné výrobky

  • Některé druhy ovoce – citrusy, jablka, hrušky, broskve, meruňky, třešně, exotické ovoce, jahody, maliny…

  • Suché víno a šampaňské

 

Sacharidy:

 

  • Celozrnné pečivo – chleba, housky, těstoviny

  • Některé druhy zeleniny: brambory a bramborový škrob, kadeřavá kapusta, cukrová kukuřice

  • Ovoce: banány, sladká jablka a hrušky, fíky, hroznové víno, datle, sušené ovoce (kromě rozinek)

  • Luštěniny kromě sóji

  • Pivo, med, husté šťávy

  • Rýže – vyhněte se té bílé.

 

Neutrální:

 

  • Zelenina, která se používá jako přílohy ke dvěma předchozím skupinám – lilek, květák, brokolice, zelené fazolky, okurky, zelí atd.

  • Oleje lisované zastudena: panenský slunečnicový a olivový, máslo (ne margarín)

  • Mléčné výrobky s obsahem tuku vyšším než 50 % (tučné sýry, uzené produkty – šunka apod., kefíry, jogurty, tvaroh, kysaná smetana)

  • Ořechy kromě arašídů

  • Koření, bylinky, bylinkové čaje, houby, droždí

Diskuse ke článku

.