Dieta

a
b
c
č
d
e
f
g
h
ch
i
j
k
l
m
n
o
p
q
r
ř
s
š
t
u
v
w
x
y
z
ž

Vegetariánská dieta

Zelenina se dá připravovat na mnoho způsobů - grilovaná s trochou oleje výborně zasytí
12. prosince  2014 
 10:35

Pozor, to, že se rozhodnete ze svého jídelníčku zcela vynechat maso, neznamená, že zhubnete. Protože mnoho vegetariánů dělá tu chybu, že volí smažené jídlo nebo konzumují hodně pečiva – v obou případech jde často o takzvané prázdné kalorie, které člověku nepřinesou nic víc než kila navíc. Abyste hubli, nestačí vynechat maso – musíte jíst zdravě a paradoxně víc než kdo jiný hlídat dostatečný příjem bílkovin a dalších živin, které se běžně vyskytují právě v mase. 

Co od ní čekat: pokud vezmete vegetariánství vážně, zhubnete, jen to nepůjde ze dne na den. 

Výhody a nevýhody: stravovat se vegetariánsky například v restauracích je ještě stále dost složité, člověku často nezbývá než si dát smažený sýr, což nemá s dietou nic společného. Pokud však někdo vezme vegetariánství vážně a naučí se o složení své stravy přemýšlet, nejen, že zhubne, ale na jeho kondici se zdravý životní styl projeví rovněž. Nevýhodou je i riziko, že lidem budou chybět některé živiny – nicméně například bílkoviny jsou kromě masa i v potravinách, jako jsou luštěniny, ořechy a některá semínka. 

Vegetariánská strava nepatří vyloženě mezi diety, jde spíše o životní styl. Přesto se s její pomocí dá ovlivnit váha i zdravotní stav. 

Je však potřeba promyslet si, co člověk bude jíst, aby paradoxně nebyla jeho strava kaloričtější, než kdyby se stravoval jako všežravec. Mnohá vegetariánská jídla jsou hodně tučná, vegetariánské sladkosti jsou zase často přeslazené. 

Rizikem je také příjem nadměrného množství příloh. Typickou chybou jsou jídla, jako je třeba pizza bez masa, která má například kvůli sýru stejně energie jako pizza se salámem, v obou případech je energetická hodnota příliš vysoká. 

Někdy se mluví o lakto-ovo vegetariánství, protože jeho zastánci kromě ovoce, zeleniny či semínek a ořechů jedí také mléčné výrobky a vejce.

Vegetariánství není totéž co veganství, ačkoli to lidé často zaměňují. Zjednodušeně se dá říci, že zatímco vegetariáni nejedí maso a výrobky z něj (většinou včetně ryb), vegani nejedí žádné potraviny živočišného původu. Tedy ani mléko, mléčné výrobky, vajíčka nebo třeba med. 

Přísné veganství ohrožuje člověka nedostatkem živin, jako jsou bílkoviny, některé vitaminy, minerály a stopové prvky, a někdy je proto vhodné užívat potravinové doplňky. 

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji