Balet a pilates dohromady: Cvičení pro křehké dívky, ale zapotíte se u toho jak chlap!

Total Barre
10. února  2017 
 06:00

Cvičení, které v sobě kombinuje prvky pilates a baletu? A to je jako pro každého, i pro "takového tanečního antitalenta", jako jsem já? Vždyť to přece nejde. Skončila jsem u dětských tanečků, na které jsem chodila ještě na základní škole, a vrchol mých pohybových kreací v tomto směru nastává jen s postupujícím večerem na diskotéce. No, tomu říkám výzva, jdu to zkusit! 

Když vejdu do tanečního zrcadlového sálu, polije mne horko ještě dříve, než se vůbec převléknu do sportovního na cvičení. Copak já můžu ze svého netanečního těla vykřesat nějaké prvky baletu a pilates? Zřejmě je má hrůza v obličeji vepsaná dostatečně čitelně, protože mne ihned uklidňuje Lenka Krejčíková, lektorka total barre, jak se toto cvičení nazývá. 

Total barre je pro každého

"Zvládne to opravdu každý, i když pro cvičení nemá nadání," usmívá se na mne a už mne posílá, abych se převlékla. Toto cvičení – mnohem více než o vizuálním vjemu a snaze naučit se tančit – je o posílení těla. Nejvíce zabrat dostanou partie, nad kterými my ženy vždy nejvíce skuhráme. Tedy boky, stehna, zadek, bříško a svaly na rukou. 

Total Barre

Pořád mi není úplně jasné, v čem je to propojení baletu a pilates. "Z pilates si total barre vzal hlavně principy, hlídá si postavení pánve, krční páteře, žeber, nohou a kolen. Z baletu pak choreografické prvky," vysvětluje mi Lenka. 

 

 

Nohy jak z rosolu

To vzápětí poznávám na vlastní kůži. Stojím u tyče, bedlivě si hlídám postavení těla, nohy mírně rozkročené, držím se na špičkách a na povel začínám dělat dřepy. Jak statické, tak ty dynamické. Dodnes jsem si myslela, že mám svaly docela posílené a že něco vydržím. Jenže když cítím, jak se mi začínají třást, uvádí mne to do lehké deprese. To samé se děje i v případě posilování tricepsů, které mne bolí jak čert. A to mám za několik dnů ujet Jizerskou 50, jo?

Total Barre
Toho si lektorka hned všímá a klidným hlasem mne uklidňuje, že je to cvičení opravdu náročné a že i některé bývalé baletky a tanečnice mají ze začátku problémy. Nemůžu se tedy zbavit myšlenky, pro koho je tedy cvičení vlastně určené. "Zvládne to každý, total barre se dá přizpůsobit jedinci. Zpomalí se hudba nebo se sníží rozsah pohybu," říká. 

Bolí to!

Na druhou stranu jsem zastánce toho, že když to bolí, když to cítím, znamená to, že to musí být efektivní, a že kdybych chodila poctivě total barre cvičit, změna by musela být rychle vidět. To mi potvrzuje i lektorka, podle které je to nejefektivnější, nejrychlejší a nejbezpečnější cesta, jak změnit tělo. Navíc je to vhodné mimo jiné i pro lidi, kteří jsou třeba po nějakém úrazu. 

Balet a pilates dohromady: Cvičení pro křehké dívky, ale zapotíte se u toho jak chlap! • VIDEO: 

Baletní tyč, které se při jednotlivých pozicích držíme, totiž působí jako podpora, což minimalizuje riziko zranění, a nedochází tak k přepínání svalů nesprávným způsobem cvičení. Navíc jednotlivé svalové partie jsou po každé sekci protahovány, aby nedošlo k většímu objemu svalů. Protože chceme přece vypadat jako baletky, a ne jako vzpěračky. "Chceme docílit toho, aby svaly byly krásné, aby byly dlouhé," potvrzuje Lenka Krejčíková.

Budou z vás baletky

Ačkoliv za sebou nemám celou hodinu, ale zkrácenou verzi, musím říct, že všechny procvičované partie jsem pořádně cítila a po cvičení jsem měla pocit, že jsem pro sebe něco udělala, že to bylo skutečně efektivní. Snadno se tedy uvěří, že při pravidelném cvičení jako baletky vypadat budeme!

Diskuse ke článku

.