Chůzí zhubnete i o tři kila za měsíc! Jen musíte vědět, jak na to!

  • 23. září  2016 
     06:00

    Chůze je náš nejpřirozenější pohyb. A také nejlehčí, nejlacinější, a přitom funguje jako jedno z nejúčinnějších cvičení vůbec.

  • Znovuobjevený fenomén

    Ranní chůze
    Chůze je znovuobjevený fenomén, kterému propadá čím dál víc lidí. Umí totiž neuvěřitelně prospět zdraví a pomoct duši. Na chůzi zároveň nepotřebujeme žádné nářadí, náčiní ani speciální pomůcky. „Nejtěžší je obout si správnou obuv a vyjít před dům. Pak už vám nezbývá než vyrazit,“ uvádí obezitolog MUDr. Robin Urbánek. „Ale okamžik překonání svého pohodlí je právě ten nejtěžší. To, že máte dbát na hydrataci, mít trekkingové hole, kvalitní ponožky, sportovní oblečení... To už určitě víte.“ Co jste ale možná nevěděli a měli byste znát?
  • Kolik a jak

    .
    Chcete-li dělat něco pro své zdraví, stačí vám chodit asi 5x týdně půlhodinku. Máte-li v plánu ovlivnit svou budoucnost zásadně, shodují se odborníci na denní hodinové dávce s rychlostí nad 4,8 km/hod. Větší efekt má vyšší tempo chůze než delší vzdálenost, kterou ujdete. Ale tempo by nemělo být vysilující, volte tedy něco mezi couráním a úprkem.
  • Každý krok se počítá

    Choďte a shoďte!
    To, že nemáte půlhodinu k dobru, ještě neznamená, že se nemůžete zvednout a rozpohybovat alespoň na pár minut. Ze začátku stačí, když každých pár volných minut během dne využijete ve svůj prospěch a uvedete své nohy do pohybu. Nezapomeňte, že tělo pohyb potřebuje pro správné fungování! Ale nechoďte na začátku každý den, raději obden. Potlačte prvotní nadšení, raději se soustřeďte na to, abyste vydrželi chodit pravidelně. Jenom to má smysl a hlavně účinky. Podle lékaře Urbánka bychom všichni měli chodit, chodit a chodit až do konce svého života.
  • Mějte parťáka

    Nezapomeňte při sportu na dostatečnou podporu.
    Vždycky je dobré mít motivaci. Proto pokud na chození nechcete být sami, zkuste krokoměr. Nebo si stáhněte mobilní aplikaci do telefonu (třeba Moves pro iOS, Runtastic Pedometer pro Android), která vám během dne změří, kolik toho nachodíte. Krokoměr se nasazuje ráno při odchodu do práce a nosí se celý den. Zjistěte si, kolik kroků uděláte v průběhu běžného dne od rána do večera bez toho, že byste se šli odpoledne aktivně projít. Toto číslo si několik dnů zapisujte (nebuďte překvapeni, když se nedostanete přes 1000, takových je nás dnes většina, zejména pokud do práce jezdíme autem a pracujeme u počítače.) Vaším cílem by mělo být (měřeno včetně aktivní půlhodiny) číslo 6000 kroků, ještě lépe 10 000 kroků.
  • Kouzelné hůlky

    Zkuste chůzi s hůlkami!
    Prospěšná chůze je taková, kdy do pohybu uvedete i ruce. Pochopitelně nejlepší na to jsou nordicwalkingové hůlky, které vám zapojí i svaly na pažích, takže povislá kůže si na vás nepřijde. Hůlky také pomáhají správnému narovnání páteře, pomůžou zesvižnit krok a pro starší či zdravotně omezené fungují i jako opěrná pomůcka. Jsou tedy skvělé, každopádně ale ne nutné.
  • Co umí?

    I při sportu můžete být super trendy!
    „Chůze má největší vliv na známé rizikové faktory, jakými jsou vysoký tlak, vysoký cholesterol s tuky v krvi a cukrovka,“ uvádí MUDr. Robin Urbánek. „Kromě toho snižuje objem tukové hmoty, zlepšuje citlivost organismu na inzulin a zároveň pozitivně ovlivňuje krevní tlaku. Zjistilo se, že snižuje stres, čímž podstatně přispívá k celkové kvalitě života.“ Ještě pořád jste v klidu? Nechce se vám už vyrazit?
  • Aby nebolely

    Jestli vás bolí nohy, zchlaďte si je.
    Máte-li nohy bolavé a unavené, jako rychlý a účinný tip funguje zvednout nohy vzhůru a opřít si je o zeď nebo položit na stůl. Otok pak rychleji mizí. První pomoc je také vhodná koupel. V tomto případě platí pořekadlo "sůl nad zlato", protože sůl udělá s unavenými končetinami hotové zázraky. Vezměte ve spíži kilo kuchyňské soli. Tu rozpusťte ve vlažné vodě a do ní ponořte chodidla. Sůl dopřeje nohám opravdovou úlevu. Dobré účinky má také koupel z odvaru kaštanů, která dodá chodidlům pocit lehkosti a zlepšuje krevní oběh.

/
Autor: Blanka Kubíčková

Diskuse ke článku

.