Stačí 15 minut denně! Cvičení, které vám pomůže zhubnout a vytvarovat postavu

  • Fitness trenérka Zuzka Light vysvětluje, v čem tkví kouzlo cvičení 15 minut

    10. června  2016 
     06:00

    Dřete se desítky minut v posilovně, několikrát týdně chodíte alespoň na čtyřicet minut si zaběhat? To vše v domnění, že jedině toto je způsob, kterým docílíte své vysněné postavy? Tak zastavte. Jestli chcete mít postavu vyrýsovanou svaly, stačí vám patnáct minut denně. To se dá zvládnout, ne? 

  • Patnáct minut není málo

    Proč se ve všech příručkách a odborných textech píše, že k tomu, abyste hubnuli, potřebujete hýbat se alespoň čtyřicet minut, když pak někdo jiný tvrdí, že bohatě stačí patnáct minut? Není v tom žádná zvláštní věda. Všechno záleží na tom, jakou intenzitu pro cvičení si zvolíte. Čím větší energii během krátké chvíle vyvinete, tím rychleji budete spalovat. "Je to o tom, aby dal člověk svému tělu pořádně zabrat. A když to dokážete, jste pak úplně vyřízení, tak to je přesně ten pocit, který musíte zažít. Když tohle dokážete, tak vám to bude stačit," vysvětluje fitness trenérka Zuzka Light. 
  • Zkuste tak i běhat

    Vysoce intervalový trénink ale nemusí mít podobu pouze posilování. Stejně tak je účinný třeba i běh. V takovém případě půl minuty běžíte sprintem, půl minuty pak jdete pomalou chůzí – a takto to střídáte. Interval by měl být 1:1. Pokud jste začátečníci, klidně volte 1:2, případně 1:3. Touto formou jste schopni spálit za patnáct až třicet minut tolik, jako kdybyste běželi v pomalém tempu hodinu. A ruku na srdce – najít si denně patnáct minut čas, to přece není takový problém. 
  • Až šestkrát méně tuku

    Všech pět těchto cviků můžete provádět pohodlně doma, nemusíte kvůli tomu spěchat do posilovny.
    Jestli je tedy vaším cílem hlavně zhubnout – bez ohledu na to, jak moc si chcete pohyb užít – potom je pro vás vysoce intenzivní intervalový trénink (známý také jako HIIT – High Intense Interval Training) tím pravým ořechovým. Na téma pro a proti této formy cvičení bylo provedeno mnoho výzkumů a většina z nich vychází celkově pozitivně. Ukazují, že za pár týdnů spálíte více tuků než při konzervativním způsobu cvičení. Důležité je ale trénovat poctivě každý den. "Já cvičím denně, i když s tou vysokou intenzitou třeba čtyřikrát pětkrát týdně. Tedy myslím těch patnáct minut. A pak si dám třeba power jógu," svěřuje se Zuzka Light. 
  • Vydržte a nepolevte

    Zuzka Light má vzkaz pro ženy, které začínají cvičit • VIDEO: 
    Problém je v tom, že pokud s vysoce intenzivním intervalovým tréninkem začínáte a nemáte příliš z čeho budovat, možná vás prvních pár pokusů odradí. I po "pouhých" patnácti minutách budete hotoví jako po hodině běhu. Možná ještě více. Proto si na začátek nestavte laťku příliš vysoko. Inspiraci můžete najít právě třeba u Zuzky Light a v jejích videích, kde si to své najde i začátečník. "Člověk si ty cviky může modifikovat a zjednodušit si je tak, aby je zvládl," uklidňuje trenérka. Právě ve své knize Fit za 15 minut denně nabízí mnoho inspirace pro začátečníky, a to nejen co se týče cviků, ale i stravy. 
  • Jídlo až v první řadě

    Omega-3 mastné kyseliny pomůžou zhubnout, protože se objevují tam, co bílkoviny.
    Samozřejmě pokud chcete shodit a získat vysněnou postavu, kromě tréninku budete muset upravit i jídelníček. Zásadně je potřeba omezit přísun sacharidů, hlavně těch jednoduchých, a zvýšit příjem bílkovin a zdravých tuků. Kromě toho, co jíte, je důležité si hlídat také to, kdy jíte. "Doporučuji jíst každé tři až čtyři hodiny. A jen během dne," píše ve své knize Zuzka Light. A pokud nejste schopni si hlídat své stravování, klidně si nastavte budík v telefonu, který vám připomene, že je čas dát si něco malého k snědku. 

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji