Diety

Proč hladovění neznamená hubnutí?

Archív

Archív
Foto: Archív

16. května 2009 | 05:00

Cukr způsobuje cukrovku, po hranolkách ztloustnete, ovoce je zdravé a naopak čokoláda nezdravá! Opravdu? Tak to jste vedle. Německý odborník na výživu dr. Detlef Pape (54) shrnul ty nejrozšířenější mýty o výživě.

Nej Houbař 2014

1. Tuk z jídla se ukládá do tukových polštářů na těle

Omyl! Tuk je životně důležitá složka výživy. Je obsažen v masu, v mléčných výrobcích a sladkostech. Denně by ho měl každý zkonzumovat 80 – 120 g. Pokud se tento limit zásadně překračuje, pak může tuková složka v potravinách způsobit obezitu a vysoký cholesterol.

2. Kalorie jdou na tloušťku

Omyl! Každý člověk (podle toho, co dělá) by měl denně přijmout 1400 až 2000 kcal (5880 – 8400 kJ). Kdo zkonzumuje méně doporučeného kalorického příjmu, jeho mozek přeřadí na úsporný režim a to málo energie si ukládá do tukových zásob.

3. Ovoce je zdravé

Omyl! Obsahuje sice spoustu vitaminů, ale také mnoho cukrů. Takže vhodné je ho konzumovat hlavně dopoledne nebo před sportovním výkonem, večer už určitě ne. Energie z ovoce nemá šanci se před spaním efektivně zpracovat.

4. Sůl způsobuje vysoký krevní tlak

Omyl! Odborné studie ukazují, že pokud solíte normálně a nepřesáhnete denně dávku 20 g za den, nemůže to nijak vašemu organismu ublížit.

5. Cukr zakládá na cukrovku

Omyl! Tělo potřebuje denně 100 až 200 g cukru. Potřebujete ho pro správnou činnost mozku, ledvin, svalové hmoty a krevního oběhu. Správné množství hladiny cukru také udržuje stabilní tělesnou teplotu. Problém nastává při nadměrné konzumaci. Ta může způsobit nadváhu a také už zmíněnou cukrovku.

6. Po hranolcích se tloustne

Omyl! Tedy pokud je nesmažíte či nefritujete v několika litrech oleje. Zdravou variantou jsou hranolky, které se připravují na suchém plechu v troubě. Pak obsahují minimum tuku, chutnají výborně a jsou mnohem zdravější než z friťáku.

7. Ovocný jogurt je zdravý

Omyl! Ovocných jogurtů je celá škála. Mohou obsahovat kromě zdravé bílkoviny a živých biokultur také mnoho tuků i cukrů. Proto je dobré si přečíst energetické údaje na obalu.

8. Zelenina chrání před rakovinou

Omyl! Žádné výzkumy odborníků v EU nepotvrdily vliv konzumace zeleniny na sníženou možnost nádorových onemocnění.

9. Čokoláda není zdravá

Omyl! Ovšem není čokoláda jako čokoláda. Pokud sníte kousek kvalitní čokolády s obsahem kakaového oleje, rostlinného tuku a množstvím cukru mezi 30 až 40 g, nijak si neublížíte ani nepřiberete. Naopak levné »čokolády« ani čokoládami doopravdy nejsou. A ty právě pro linii představují největší nebezpečí. Obsahují jen mnoho cukrů a přemíru tuku.

10. Kečup škodí dětem

Omyl! Koncentrace barviv nezpůsobí o nic víc škody než normální jablko.

11. Vejce zvyšují cholesterol

Omyl! Zvyšovaly by ho výrazně, pokud byste konzumovali víc než 5 vajec týdně. Podle odborníků ale zdravému člověku jedno vejce denně neuškodí.

12. Light produkty pomohou hubnout

Omyl! Light potraviny mají buď snížený obsah tuku, nebo cukru. Také některé další složky (např. zahušťovadla) energetický příjem zvyšují.

13. Sladidla jsou nebezpečná

Omyl! Žádné studie nedokladují, že umělá sladidla škodí zdraví. Pokud jsou jimi slazeny nápoje, neobsahují žádné nebo minimum kalorií. To ocení především ti, kteří chtějí shodit.

14. Sýry jsou zdravé

Omyl! Bohužel hlavně v Česku tolik oblíbené taveňáky mají vysoké procento tuku. Ideální je konzumovat sýry s 30% a nižším obsahem tuku.

15. Hladovět znamená hubnout

Omyl! Pokud hladovíte, organismus okamžitě přepne do úsporného režimu a i to málo, co sníte, si uloží do tukových zásob na horší časy.

16. Nesnídat znamená hubnout

Omyl! Bez snídaně se tělo obtížně nastartuje na denní provoz. Také tělesná teplota je nižší, než by měla být. Naopak platí, kdo nesnídá, přibírá na váze.

SPOČÍTEJTE SI VÁŠ BMI INDEX

Autor: Iva Dvořáková
Sdílej na facebooku

Klíčová
slova

hubnutí výživa omyl

Diskuse ke článku

.

Hroznová turbo dieta: Zhubněte až 4,5 kg za 5 dní!

Hroznová turbo dieta: Zhubněte až 4,5 kg za 5 dní!

Vinobraní je v plném proudu, a proto je září ideální pro detoxikační hroznovou dietu. Kromě jedů zbavíte tělo i několika přebytečných kilogramů.celý článek

Zázračná havajská dieta: Jezte podle slunce!

Zázračná havajská dieta: Jezte podle slunce!

Zkuste nechat výběr dietního jídelníčku beze zbytku na přírodě, přesněji na pohybu slunce. Sluneční dieta pročistí tělo a ochrání ho před záněty. Těšte…celý článek

5 neobvyklých diet, na které někteří nedají dopustit

5 neobvyklých diet, na které někteří nedají dopustit

Hubnu, hubneš, hubneme. Miliony lidí se sice přejídají, přitom ale stále hledají a (ne)nacházejí nejrůznější nové diety. Některé jsou přinejmenším…celý článek

Hubněte na těstovinách, popcornu a čokoládě. A bez hladovění!

Hubněte na těstovinách, popcornu a čokoládě. A bez hladovění!

Pokud si neumíte představit život bez těstovin, čokolády a popcornu, může pro vás být tato dieta ideální. Můžete si dopřát svých oblíbených jídel a…celý článek

Vše co potřebujete vědět o cukru: Je větší zlo bílý cukr nebo umělá sladidla?

Vše co potřebujete vědět o cukru: Je větší zlo bílý cukr nebo umělá sladidla?

Cukr je první složkou potravy, která se při hubnutí dostává na paškál. Ale není cukr jako cukr. Zatímco některý potřebujte, jiný se vám ukládá do tukových…celý článek

Nejžhavější novinky z fitka: Zkuste nové taneční sporty nebo silový trénink

Nejžhavější novinky z fitka: Zkuste nové taneční sporty nebo silový trénink

Konečně jede celá vaše rodina zase ve vyjetých kolejích a vy máte čas si zaskočit cvičit? V tělocvičnách vás můžou překvapit různé novinky. Buďte tedy…celý článek

Pravěká dieta: Jezte jako pračlověk a stane se z vás stroj na spalování tuků

Pravěká dieta: Jezte jako pračlověk a stane se z vás stroj na spalování tuků

Jedna z nejpopulárnějších diet současnosti, tzv. paleo dieta vyžaduje poměrně razantní změnu jídelníčku a především zakazuje všechny průmyslově zpracované…celý článek

Jak hubne čtenářka Blesku pro ženy paní Romana (34) s koktejly FIT and SLIM ?

Jak hubne čtenářka Blesku pro ženy paní Romana (34) s koktejly FIT  and SLIM  ?

Koncem května začínala paní Romana na váze 96 kg. Po třech týdnech dodržování výživového plánu a změny stravovacích návyků, jsme společně opět navštívili…celý článek

11 zásad, jak nakupovat jen potraviny, po kterých neztloustnete

11 zásad, jak nakupovat jen potraviny, po kterých neztloustnete

Když na vás padne na dietě mlsná, jedinou záchranou je lednička, ve které najdete dostatek zdravých a kaloricky přiměřených dobrot. Bude-li tam na…celý článek

Otestujte se! Jste chroupal nebo cucal? Poznáte, jak máte hubnout!

Otestujte se! Jste chroupal nebo cucal? Poznáte, jak máte hubnout!

Zjistěte, jaké svačinky odpovídají vašemu typu, a bude se vám hubnout snadněji. Podle nejnovějších výzkumů se totiž strávníci dělí podle toho, jakou…celý článek