Jsem špatný řidič? Pokud děláte za volantem tyhle věci, tak ano!

  • 23. srpna 2017 | 12:33

    Jak se pozná špatný řidič? Ohrožuje svoji jízdou nejen sebe, ale i ostatní na silnicích. Co to přesně zamená? Agentura NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), mající v USA na starost bezpečnost silničního provozu, sestavila žebříček nejnebezpečnějšího chování za volantem, které může mít za následek havárii nebo dokonce smrt. Není to i váš případ?

  • Jízda v protisměru

    Jedním z nejčastějších důvodů havárie je odbočení do protisměru. Jedná se o postrach amerických řidičů ve věku nad 70 let, mající občas problém se v hustém provozu zorientovat. Ale stát se to pochopitelně může každému. Na roveň tomuto chování staví NHTSA jízdu na červenou, nezastavování na stopkách a nedání přednosti v jízdě obecně.

  • Nepoužívání bezpečnostních pásů

    Zapnuté bezpečností pásy zachránily v letech 2004-2008 více než 75 tisíc životů. To sice vypadá jako úplně aktuální statistika, ale nemůže být asi pochyb o tom, že by čísla ze současnosti dopadla nějak jinak. Ba co víc, v době, kdy je každý vůz doslova přecpaný airbagy, je extrémně nebezpečné se v autě nezapínat. Naštěstí dnešní generace řidičů prý už považuje pás za naprostou samozřejmost.

  • Riskantní jízda

    Riskantní nebo prostě zběsilá či bezhlavá jízda je poměrně běžný jev - předjíždění na nepřehledných místech, "myškování", styl brzda-plyn, vybržďování, předjíždění zprava, ale třeba i pomalá jízda v levém pruhu, tohle všechno bývá důvodem komplikací na silnicích. V mnoha státech je považováno za riskantní jízdu překročení rychlostních limitů o více, než 20 km/h a postihováno tvrdými pokutami.

  • Jízda ve větrném pytli

    Jet v těsné vzdálenosti za kamionem, dodávkou, ale i běžným autem a schovat se tak do oblasti s nižším tlakem vzduchu sice může přinést určitou úsporu paliva a při závodech na okruzích usnadňuje předjíždění, ale na silnice určitě nepatří. Na náhlé zabrzdění vozidla vpředu nemusí řidič vzadu zareagovat včas a může dojít (a dochází) ke kolizím.

  • Rychlá jízda za špatných podmínek



    Riskantní jízda je ještě riskantnější, pokud nejsou povětrnostní podmínky ideální - mokro, námraza, sníh, to vše urychlí ztrátu přilnavosti a zvýší riziko havárie. Podle Federal Highway Administration počasí ovlivní v průměru 24 % všech bouraček.

  • Nepozornost

    Nepozornost za volantem nabírá v posledních letech na "důležitosti". Se stále bohatší výbavou aut, konektivitou, chytrými telefony a sociálními sítěmi zbývá mnohdy na řízení za volantem jen velmi málo času. Třeba textování ovlivňuje pozornost podobným způsobem, jako jízda pod vlivem alkoholu. Ale nejde jen o elektroniku - zapomeňte na make-up ve zpětném zrcátku, jídlo, zkoumání, co děti vyvádí na zadních sedadlech a raději sledujte dění kolem sebe. Když jeden vidí, co všechno jsou lidé schopni za volantem dělat, tak si říká, že autonomní systémy nejsou zase tak úplně od věci.

  • Rychlá jízda

    Rychlá jízda je druhá nejčastější příčina smrtelných dopravních nehod. V tomto případě ani není o čem diskutovat. Zajímavé ovšem je, že ke smrtelné dopravní nehodě dochází s podobnou pravidelností, ať už dojde k překročení rychlosti na dálnici, na okresce nebo ve městě. Ovšem pozor, častou příčinou havárií je i jízda pomalejší, než je běžný rychlostní průměr na dané komunikaci!

  • Únava za volantem

    Unavený řidič je sobě i svému okolí podobně nebezpečný, jako opilý. Mikrospánek nebo i skutečné usnutí za volantem je extrémně nebezpečné, proto pokud se vám chce spát, běžte prostě spát, byť třeba jen na chvíli. A nejde jen o samotné usnutí, unavený řidič má také značně zpomalené reakce. Obecně mají řidiči tendenci usnout spíše na dálnici při monotónní jízdě, méně pak na klikatějších silnicích.

  • Jízda pod vlivem

    Alkohol a drogy nejčastěji způsobují dopravní nehody a jsou nejběžnější příčinou fatálních havárií. Tečka.

    Více článků o bezpečnosti na silnicích a za volantem najdete ZDE na webu Auto.cz >>>

Autor: Michal Fokt, auto.cz
Diskuse ke článku
.
DesktopMobile